TERAPIA PEDAGOGICZNA

 

 

12-16.04.2021

 

Rozwijanie funkcji poznawczych:

CO BĘDZIE POTRZEBNE: nieprzezroczyste kubeczki, różne produkty spożywcze (cytryna, cukier, jabłko, kawałek chleba, truskawki, maliny, buraki, brukselka itp.)

Kilka (2, 3) wybranych produktów połóż na stole przed dzieckiem, tak, żeby je widziało. Następnie przykryj je kubeczkami. Grając w tę grę po raz pierwszy możesz mówić po kolei, jaki produkt przykrywasz. Następnie spytaj go, pod którym kubeczkiem ukryta jest np. cytryna? Gdy maluch wybierze kubeczek sprawdźcie, czy prawidłowo odgadł. W miarę jak będzie nabierał wprawy, dodaj czwarty kubeczek i sprawdź, czy tym razem też zapamięta lokalizację produktów. Ciekawość dziecka jest na tyle duża, że z chęcią będzie sprawdzać jak smakuje i pachnie ukryty produkt. Jest to dobra okazja do nauki rozpoznawania kolorów, smaków, zapachów. Zamieńcie się rolami, pozwól dziecku pozakrywać przedmioty i zgadnij, gdzie co jest! Bardziej zaawansowaną wersją tej zabawy jest gra w odnajdywanie par. Przygotuj po dwa, takie same produkty i zakryj kubeczkami. Odkryjcie jeden dowolny kubeczek. Zadaniem dziecka jest odnalezienie pasującego produktu.

KORZYŚCI Z ZABAWY:

Ćwiczy pamięć, koncentrację uwagi, percepcję i pamięć wzrokową oraz rozwija samokontrolę u dziecka; zachęca do używania różnych zmysłów; może być urozmaiceniem posiłku.

Zabawa, którą proponuję jest doskonała dla wszystkich grup wiekowych. Dla starszych dzieci proponuję rozszerzyć ćwiczenie o poszerzenie informacji na temat poszczególnych produktów: zastosowania w kuchni (np.: pomidor- zupa pomidorowa), źródła pochodzenia (np.,: cukier- burak cukrowy).

 

Usprawnianie grafomotoryczne:

Na rozwój manualny wpływa ogólny rozwój fizyczny dziecka. Nie zabraniajmy, więc mu biegania, wspinania się, czołgania, czy dźwigania i przeciągania. Bardzo ważnym elementem w nabieraniu płynności ruchów jest samoobsługa dziecka: wiązanie butów, zapinanie guzików. Budowanie, lepienie, majsterkowanie, wycinanie to również baza do usprawniania precyzji rąk.

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich:

„zabawy w rysowanie”:

  • rysowanie patykiem/ słomką w kaszy mannej/ mące,

  • mazanie zmoczonym palcem wskazujacym w farbie/piance lub żelu do golenia po papierze,

  • odciskanie zamalowanej gąbki dłonią,

  • obrysowywanie dłoni i stóp na papierze bądź na tacy z rozsypaną mąką/ kaszą,

  • „malowanki – niespodzianki” pod nieobecność dziecka, rodzic rysuje np., zabawkę, chowa w dostępnym dla dziecka miejscu. Zadaniem dziecka jest odnaleźć obrazek i pokolorować go samodzielnie w dowolny sposób.

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich:

Ćwiczenia kształtujące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania – od początku wyrabiamy u dziecka kierunek pisania od lewej do prawej strony, wskazujemy mu drogę:

  • rysowanie szlaczków rozpoczynamy od lewej strony,

  • kreślenie linii pionowych (z góry w dół) i poziomych (z lewej do prawej),

  • ćwiczenia w rysowaniu okręgów i spirali w obu kierunkach,

  • zamalowywanie obrazków, kalkowanie, łączenie kropek, rysowanie po śladzie, kończenie szlaczków, odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wzorem, rysowanie na tackach z piaskiem czy kaszą.

Przy takich zajęciach dziecko rozluźnia mięśnie i ma wrażenie, że się bawi, a nie rysuje.

  • ruchy naprzemienne, czyli lewa ręka do prawego ramienia, prawa do lewego, lewa ręka do prawej stopy, prawa do lewej,

  • rysowanie w powietrzu obiema rękami tych samych obrazów jednocześnie.

  • rysowanie wg szablonu. Dziecko odrysowuje dobrowolny przedmiot dostępny w domu, następnie koloruje go starając się nie wychodzić za wyznaczoną linię,

  • wycinanie nożyczkami lub wydzieranie palcami odrysowanego obrazka,

  • zamalowywanie obrazków, pisanie szlaczków,

  • wydzieranki, rysowanie po śladzie, kalkowanie, odwzorowywanie, obrysowywanie, zabawy i układanie modeli z palców i dłoni, przewlekanie kolorowego sznurka przez dziurki, zawiązywanie kokardek, układanki typu puzzle, klocki Lego,

  • nie wyręczanie dziecka w czynnościach typu: ubieranie się, mycie, sznurowanie butów, zapinanie guzików itp.

  • Kreślenie kształtów litero podobnych (https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/szlaczki-literopodobne-szlaczki-dla-dzieci-do-druku-aa-kEty-zsYR-wDVx.html),

 

Zabawy usprawniające funkcje słuchowe

  • wysłuchiwanie odgłosów w domu np. pralka, mikser, kapanie wody z kranu,

  • wysłuchiwanie odgłosów dochodzących z zewnątrz np. warczenie silnika samochodu, szum drzew, śpiew ptaków,

  • naśladowanie odgłosu zwierząt i jednoczesne odnajdywanie na obrazku np. w książeczce czy w na komputerze (przy pomocy rodziców można wysłuchiwać odgłosów zwierząt i dopasowywać do konkretnego zwirzątkahttps://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/1-2/165-odglosy-zwierzat)

  • szukanie rymów i ich wystukiwanie / klaskanie,

  • wymyślanie historyjek np. z wykorzystaniem zwierzątek.

  • zapamiętywanie i powtarzanie zdań; ciągów cyfr i wyrazów,

  • dla starszych przedszkolaków: podział zdań na wyrazy, liczenie wyrazów, wyodrębnianie sylab w słowach, wyszukiwanie wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę.

 

6-9.04.2021r.

Propozycje zabaw w zakresie działań terapii pedagogicznej:

 

  1. „Śmieszny portret” – posłuchaj piosenki, a następnie namaluj to co usłyszałeś.
  2. „ Dobre maniery” – co to takiego. Obejrzyj film edukacyjny.
  3.  „Głowa, ramiona…”– Zabawa ruchowa przy muzyce.
  4. „Co ty lubisz?” – wywiad. Przeprowadź wywiad z osobą z tobą w pokoju (mama, tata, siostra, brat). Zadaj pytania dotyczące ulubionych filmów, bajek, owoców, warzyw, miejsc np. Jakie warzywo lubisz najbardziej?, „Gdzie chciałabyś/chciałbyś pojechać?
  5. „Jak dzisiaj się czuliśmy?” – dziecko wycina z białego papieru 2 koła. Na każdym rysuje buźkę – uśmiechniętą lub smutną. Wybiera, pokazuje i kładzie przed siebie buźkę ukazującą aktualny stan, czyli jak się dziś czuje.
  6. „Biedronka” – wyszukanie na podwórku kamienia. Wyczyszczenie go, umycie i pozostawianie do wyschnięcia. Następnie wykonanie z niego biedronki. link
  7. Kreatywne zabawy z dzieckiem – Ćwiczenie motoryki małej https://www.youtube.com/watch?v=5vZBXbtCkhY
  8. Pielęgnacja i rozwój dziecka – Ćwiczenia usprawniające motorykę małą część I https://www.youtube.com/watch?v=d0J_Mmd_Dxg
  9. Pielęgnacja i rozwój dziecka- Ćwiczenia usprawniające motorykę małą część  II

  1. Zabawy ze słomkami i wykałaczkami

https://pl.pinterest.com/pin/834854849658318152/

  1. Molicka Maria – Bajki terapeutyczne [Audiobook PL]

  1. ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ / ustawienie strony do wydruku POZIOMO /

Odszukaj różnice na obrazkach ( 3 obrazki )

 

  1. Gra MEMORY do wydruku

 instrukcja:

  1. Zapisujemy zdjęcia na komputerze,
  2. Drukujemy memory,
  3. Podklejamy wydrukowane kartki do tektury lub kartek z bloku technicznego aby były mocniejsze,
  4. Wycinamy nasze karty,
  5. Kolorujemy,
  6. Gotowe! Możemy zaczynać grę w memory!

29-02.04.2021

 

Witam rodziców i kochane dzieci.

Przygotowałam dla Państwa zabawy i ćwiczenia z zakresu Terapii pedagogicznej do wykorzystania w warunkach domowych. Proszę o wykorzystywanie tych propozycji zgodnie z możliwościami dziecka, wspomagając tym samym ich rozwój. Można je wykorzystywać na wiele sposobów i możliwości wykorzystując materiały jakimi dysponujecie w domu. Życzę udanej zabawy.

 

Ćwiczenia i zabawy dla dzieci 3- 4 letnich:

 

Zabawa naśladowcza: Co mnie boli?

-Rodzic wymienia poszczególne części ciała, a dziecko wskazanie je na sobie.

Zabawa dydaktycznaChory miś”:

– pomagamy sobie w chorobie. Rozmowa z dzieckiem na temat ,,Jak czuje się osoba chora? Jak możemy jej pomóc?

– rozróżnianie, wskazywanie, nazywanie kolejnych części ciała na obrazku/ zabawce (głowa, szyja, tułów, ręce, nogi)

– kolorowanie postaci misia ( rodzic rysuje postać)

– zabawy w klasyfikowanie wg określonej cechy zabawek np.: misie –lalki, duże- małe, miękkie- twarde,

– lepienie z plasteliny/ masy solnej postaci misia

Zabawy matematyczne w przeliczanie Ile jest ?, Który jest ten klocek? 

Wykorzystanie klocków do przeliczania

– stosowanie liczebników głównych jeden, dwa itd. oraz liczebników porządkowych pierwszy, drugi itd.

-wybranie klocków danego koloru

– ułożenie klocków zgodnie z poleceniem rodzica, wg . wzoru (rodzic układa a dziecko powtarza ułożenie).

Ćwiczenia motoryki dużej i małej:

-zgniatanie gazety,

-rzucanie do celu np.: miseczki, poduszki,

-rwanie papieru na kawałeczki, przyklejanie ich na kartkę w kształcie np.: samochodu, misia

-Zabawa ,,Szybko – wolno” wystukiwanie na pudełku , klaskanie w ręce, chodzenie, tupanie, skakanie

-Segregowanie pasków papieru, sznurków: długi –krótki,

– Zabawy z ubraniami: nazywanie ubrań znajdujących się w szafie; ,, Gdzie się schowały ubrania ?”-dziecko szuka i wskazuje nazwaną przez rodzica część garderoby. Dziecko próbuje określić gdzie leży ubranie np. ,,Skarpetki leżą w szufladzie”

-,, Ubieranki’’- zakładanie i zdejmowanie części garderoby, nauka zakładanie skarpetek, bluzki itd.

Pomocne strony internetowe:

www.malocakids.com

dziecisawazne.pl 
https://www.superstyler.pl/dziecko/zabawy-dla-dzieci-w-domu/

 

Ćwiczenia i zabawy dla dzieci 5-6 letnich 

 

Usprawnianie funkcji słuchowo – językowych:

-Zapamiętywanie i odtwarzanie zdań 2 – 3 wyrazowych typu: Rafał rysuje. Rafał rysuje dom. Dawid biega. Dawid szybko biega.

-Wyodrębnianie wyrazów w tych zdaniach oraz określanie miejsca wyrazu w zdaniu (klocki, kredki, paski).

-Ćwiczenia ruchowo – słuchowe wg Metody Dobrego Startu na klockach , rytmizacja tekstów: (jedna sylaba odpowiada jednemu klockowi)

A – li – na, A – li – na – to – ład – na – dziew – czy – na.

Mo – ja – ma – ma – to – jest – da – ma.

En – tli – czek – pen – tli – czek – czer – wo – ny – sto – li – czek.

-Dzielenie wyrazów 2 – 3 sylabowych na sylaby, określanie i zaznaczanie liczby sylab.

-Rozpoznawanie i nazywanie sylab na początku wyrazu.

Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej:

-Rzucanie i chwytanie pluszowej maskotki, piłki.

-Cięcie nożyczkami po linii prostej.

-Kreślenie linii pionowych, poziomych, ukośnych na kartce.

-Rysowanie figur geometrycznych po śladzie i samodzielnie: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt i wycinanie ich.

Doskonalenie orientacji przestrzennej:

-Rzucanie maskotką, papierową kulą zgodnie z poleceniem: góra, dół, do przodu, do tyłu, w bok.

-Kładzenie zabawek zgodnie z instrukcją słowną rodzica: nad głową, na głowie, pod kolanem, przed sobą, za sobą, obok siebie.

-Zaznajamianie z kierunkami na kartce: góra, dół, prawa strona.

-Wprowadzenie powitania ręką jako nauki różnicowania strony prawej ciała.

Usprawnianie funkcji wzrokowych:

-Eliminowanie obrazka/ zabawki nie pasującego od pozostałych w szeregu (np.: wg przeznaczenia, koloru, faktury),

-Wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,

-Składanie dowolnego obrazka pociętego na 5/6 części w oparciu o wzór i bez wzoru.

-Usprawnianie pamięci wzrokowej poprzez zapamiętanie i odtworzenie szeregu 3/4 – elementowego np. z zabawek, obrazków.

-Zabawa ,, czego brakuje?’’: odgadywanie jaka zabawka zniknęła z ułożonego 4/5 elementowego szeregu.

-Zabawa słowna „Wiosenne rymowanki”. Dzieci tworzą rymy do podanych zdań:

Przez deszczyk pokropione rosną listeczki ….….(zielone)

Zajączki kicają i trawki ……… (szukają)

Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez ……… (ogona)

Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się….. (chowają)

Bocian ma ostro zakończony długi dziób ….. (czerwony)

Polecam linki które pomogą Państwu w zabawach matematycznych z dziećmi:

https://szaloneliczby.pl/policz-kropki/
https://szaloneliczby.pl/wskaz-wynik-na-owocach/
https://szaloneliczby.pl/prawa-lewa/ https://www.facebook.com/pg/przedszkolnepomyslyPP/posts/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/10/nauka-przez-zabawe-z-klockami-lego/

29-02.04.2021 

  1. Zadaniem dziecka jest rysowanie po śladzie, a następnie pokolorowanie obrazka.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-7.pdf?fbclid=IwAR0iRNUxI6EYi9PnPj77xAtZ9U32QfJbZ6h8-m1MQDuaQ5bLGb90fhyJlUw

      2. Zadaniem dziecka jest wypełnienie kółek kolorową plasteliną.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-4-3.pdf

      3. W tym zadaniu stawiamy na kreatywność dziecka.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-4-2.pdf

 

15.06.2020

Kochani w tym tygodniu proponuję kolejne zabawy usprawniające i wspomagające rozwój dziecka.

 

Ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat:

Usprawnianie funkcji wzrokowych, koordynacji wzrokowo-ruchowej:

  • Fiksacja wzroku na jaskrawym przedmiocie umieszczonym na wysokości oczu dziecka.

  • Rzucanie woreczków na miejsca oświetlone latarką (przy każdym rzucie zmiana miejsca).

  • Oświetlanie światłem latarki określonych miejsc na ciele i dotykanie ich dłonią.

  • Wodzenie palcem i wzrokiem po konturach przedmiotów, literach i cyfrach z pianki.

  • Obwodzenie światłem latarki w zaciemnionym pokoju konturów prostych przedmiotów.

  • ,,Rysowanie” światłem latarki szlaczków na scianach.

16.06.2020

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich:

Zabawy przygotowujące do czytania:

 Sylabowy wąż

Na karteczkach wypisujemy rozmaite sylaby i razem z dzieckiem, czytając je na głos, doklejamy do siebie po kolei w taki sposób, aby każda z nich tworzyła z poprzednią i następną (lub jeszcze kolejną – w przypadku wyrazów wielosylabowych) sensowny wyraz. W ten sposób tworzymy sylabowego węża.

Karteczki samoprzylepne

Na karteczkach biurowych piszemy nazwy zabawek lub przedmiotów znajdujących się w pokoju dziecka. Bawimy się w to, kto najszybciej przyklei je w odpowiednich miejscach. Innym wariantem zabawy jest wspólne rozwieszenie karteczek, podczas którego będziemy razem z dzieckiem czytać je na głos i dopasowywać odpowiednie przedmioty, a następnie pomieszamy kilka z nich i poprosimy malucha, aby przekleił karteczki tak, by wisiały w prawidłowy sposób.

Lista zakupów

Bawimy się w sklep. Mama wysyła dziecko do sklepu i pisze mu wyraźnie na karteczce, co ma przynieść. Dziecko ma czas, aby samodzielnie przeczytać, znaleźć w domu potrzebne rzeczy i przynieść je mamie, a mama ma chwilę dla siebie. 😉

Ćwiczenia dla dzieci 2-4 letnich:

Zabawa pokazuje związki przyczynowo-skutkowe, a przy okazji pozwala ćwiczyć mięśnie dłoni i koordynację ręka – oko.

Kolorowe woreczki- Każdy może zostać czarodziejem, a przy okazji przekonać się, jak powstają barwy. Do zabawy potrzebnych będzie kilka plastikowych woreczków z zamknięciem strunowym i farby w kolorach podstawowych: żółtym, niebieskim i czerwonym. Do każdego woreczka wlewamy po odrobinie farby w dwóch kolorach w taki sposób, żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach, i szczelnie zamykamy. Maluch ugniatając woreczek miesza barwy i na jego oczach dzieją się prawdziwe czary-mary.

Balonowe stempelki -Do różnokolorowych baloników nalewamy wodę (wystarczy tyle, żeby je obciążyć), w ten sposób powstaną stempelki. Przygotowujemy paletę z farbami i można rozpocząć zabawę. Balonowe stempelki są miękkie i elastyczne, przelewająca się w środku woda przyciąga uwagę i sprawia, że dobrze leżą one w rączkach. Jak malować balonami? Odbijać pieczątki, używać jak szerokiego pędzla albo toczyć po papierze jak piłkę.

18.06.2020

Zabawy matematyczne:

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnch:

Sortowanie

Przygotowujemy 10 miseczek, kubeczków czy rolek po papierze toaletowym; numerujemy je kolejno. W osobnym pojemniku trzymamy przedmioty, które będą segregowane. Mogą to być guziki, kasztany, patyczki czy jakiekolwiek inne skarby. Dziecko wrzuca do środka liczbę przedmiotów odpowiadającą cyfrze podanej na pojemniku.

Lokomotywa

Drukujemy wagony z określonymi cyframi i wsadzamy pasażerów lub wybrany przez dziecko towar w takiej ilości, jaka jest wskazana na wagonie.

Koło i klamerki

Wycinamy z papieru koło i dzielimy je na 10 równych części. W każdej rysujemy kolejno określoną liczbę kropek: 1, 2, 3… Na brzegach klamerek do bielizny wypisujemy cyfry 1–10. Zadaniem dziecka jest dopasować cyfrę do liczby kropek w danym przedziale i przypiąć odpowiedni spinacz.

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich:

Zabawa klockami

Budujemy wieżę z takiej ilości klocków, jaką wskaże osoba w domu np.; mama, rodzeństwo (liczbę dostosowujemy do umiejętność przeliczania przez dziecko).

Wykorzystanie istniejących zabawek

Mastermind, drewniane klocki, spadające małpki czy mnóstwo innych zabawek i gier można zamienić w pole do nauki matematyki. W krainie małpek zapanował chaos – w niebieskim obozie znów jedna uciekła, musimy je przeliczyć. W miasteczku wieży wybudowanych z klocków pojawia się złodziej i po tym jak mały konstruktor się odwróci, znika jakaś „cegła”. Trzeba pilnie wezwać budowniczego i dołożyć element do zniszczonej wieży. Ciężarówka właśnie przywiozła 4 cegły, trzeba ją rozładować. W żłobku trzy pluszaki chcą skakać po łóżku, dwa są głodne, a cztery zrobiły siusiu i trzeba im zmienić pieluszkę – ręce pełne roboty.

Życzę wesołej zabawy. Pozdrawiam Edyta Gawron

08-12.06.2020
05.06.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 lat:

,,Zabawy z klockami’’- Przed dzieckiem rozkładamy kilkanaście klocków grupujących je kolejno w różne układy przestrzenne, (układamy blisko siebie po dwa, po trzy, po cztery klocki oddzielając poszczególne ugrupowania klocków większymi przerwami). Zadanie dziecka polega na dźwiękowym odtworzeniu tych układów przestrzennych poprzez ich wystukiwanie pałeczką o blat stołu. Liczba klocków powinna odpowiadać liczbą stuknięć.

,, Wyodrębnianie sylab w słowach ‘’- Zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się od – „sza” (szalik, szałas, szatnia)

,, Wygłaszanie słów rozpoczynających się na daną sylabę’’- np. „ma’ ma – ma ma – larz ma – luje ma – rynarz

,,Wygłaszanie słów kończących się na daną głoskę’’: np. „ki” „ki” wor – ki lal – ki zabaw – ki ław – ki

,, Podział wyrazów na sylaby ‘’- Osoba dorosła rozkłada zestaw obrazków przedstawiających nazwy wyrazów (lala, auto, pole, piłka itp.). Dziecko nazywa obrazki, a następnie dzieli je na sylaby, liczy je, a potem wystukuje je palcem lub ołówkiem

,, Podział wyrazów na sylaby ze słuchu ‘’- Prowadzący podaje wyraz dwu lub trzysylabowy, a dziecko ma dokonać podziału wyrazu na sylaby, np. tata, autobus, koło.

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 lat:

,,Zabawy z wierszykami’’- ,,Sia-ła ba-ba mak, nie wie-dzia-ła jak. A dziad wie-dział nie po-wie-dział, a to by-ło tak…’’

Do zabawy można użyć dowolnego wierszyka dziecięcego, ważne aby podczas recytacji dzielić go na sylaby. Jest to ważne i potrzebne w procesie czytania.

04.06.2020

 

Ćwiczenia dla 5-6 latków: -zabawy matematyczne

,,Liczymy klocki’

Rodzic na kartce wypisuje działania matematyczne (dostosowane do umiejętności dziecka). Zadaniem dziecka jest tak dobrać klocki jak przedstawia zapis i podać wynik działania. Jeśli dziecko nie opanowało jeszcze zapisu matematycznego można podać słownie instrukcję pokazując same cyfry.

,,Żarłoczny smok’’- utrwalenie znaku większości, mniejszości.

Dziecko wykonuje 10 drzew z jabłkami, oraz paszczę smoka (można wydrukować, ale fajnie jest zrobić samemu. Mamy dodatkowo usprawnianie motoryki małej). Następnie układamy w pary po 2 drzewa a w środku umieszczamy smoka z paszczą odwróconą do większej liczby jabłek na drzewie. Następnie zapisujemy działanie.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wspieranie-edukacji-matematycznej-dzieci/- link pomocny w nauce liczenia

Ćwiczenia dla 3-4latków: zabawy w liczenie

,,Liczenie na spacerze’’- doskonałą nauką liczenia jest określanie ,,ile samochodów stoi na parkingu przed naszym blokiem’’ , ,, ile drzew jest na moim placu zabaw’’, ,, ile jest huśtawek w pobliżu mojego bloku’’ itd.

,,Samochodowy rajd’’- wyjmujemy samochodziki i ustawiamy do wyścigu. Określamy ile samochodów bierze udział w rajdzie, tworzymy trasę używając przedmiotów dostępnych w domu. Tak kierujemy zabawą, aby nie wszystkie samochody dotarły do mety np. z powodu awarii. Na mecie określamy ,, ile dotarło do konca’’ oraz ,, ile odpadło z rajdu’’. Można uatrakcyjnić zabawę o własne pomysły, ważne aby zawierały elementy matematyczne.

02.06.2020

 

Ćwiczenie dla 5-6 latków: – zabawy w czytanie

1. Nauka literek na świeżym powietrzu

Literek dziecko uczy się często podczas spacerów, kiedy czyta sklepowe szyldy. A-P-T-E-K-A. Ciekawą zabawą na spostrzegawczość i naukę literek jest konkurs – kto w czasie spaceru zauważy więcej słów z daną literką w nazwie.

2. Literkowe Bingo

Rozdajemy dziecku i rodzeństwu (jeśli jest starsze, mogą być rodzice) plansze z literkami i pokazujemy różne znaki alfabetu, a uczestnicy zabawy, jeśli znajdą tę samą literę na swojej planszy, zakrywają ją kartonikiem. Kto pierwszy przykryje swoją planszę, krzyczy BINGO i zostaje Królem Literek! Druga wersja tej zabawy, już trudniejsza, polega na tym, że zamiast pokazywać, mówimy literę, a dziecko odszukuje ją na planszy.

3. Głodna małpka / Ciasteczkowy potwór

Zabawa oparta na dopasowaniu. Rysujemy lub drukujemy małpkę / ciasteczkowego potwora i dorysowujemy chmurkę myśli. Dziecku dajemy wycięte banany lub ciasteczka, na których narysowane są literki lub sylaby. Kładziemy w chmurce (lub mówimy – wersja trudniejsza), na jakie ciasteczko / banana nasz bohater ma ochotę, na przykład: „Małpka ma dziś ochotę na banana „LA”. Zadaniem malucha jest poszukanie i jak najszybsze „nakarmienie” małpki / potwora bananem / ciasteczkiem z narysowaną odpowiednią sylabą.

Ćwiczenia dla 3-4 latków: – rozwijanie poznawcze.

1. ,,Obrazkowe Memory’’

Memory, czyli gra polegająca na dopasowaniu kartoników. Kartoniki z obrazkami układamy napisem do dołu i razem z dzieckiem losujemy dwa z nich. Maluch nazywa oba. Jeśli do siebie pasują i tworzą para jest prawidłowa. Dla utrudnienia można łączyć / karteczki pasujące do siebie tym samym kolorem/ czynnością/ tworzące całość.

2. ,,Szukanie skarbu z mapą’’
Przygotowujemy mapę mieszkania, pokoju lub ogrodu (można zrobić to wcześniej z dzieckiem) i zaznaczamy na niej miejsce ukrycia jakiegoś skarbu. Dziecko posługując się nią musi go odnaleźć.

3.,, Zagadki – o czym myślę’’
Opowiadamy dziecku o czymś nie podając definicji i prosimy, by zgadło, o czym mowa. Przykładowo mówimy „myślę o zwierzęciu, które ma cztery łapy, lubi obgryzać kości i głośno szczeka” albo „myślę o czymś, co jest zrobione z drewna, może być w różnych kolorach i jest potrzebne do rysowania”.

01.06.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat

usprawnianie motoryki dużej i małej:

,, Zabawy z butelką’’.

-Przekładanie butelki z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem, stojąc w miejscu, w chodzie i w biegu w różnych kierunkach.

-Siad prosty podparty, butelka leży na nogach – nogi unoszą się do góry – butelka toczy się w stronę brzucha opuszczenie nóg
i uniesienie bioder w podporze na rękach – butelka toczy się w kierunku stóp.

-Wałkowanie ciasta – dzieci wałkują ciasto; w pozycji leżącej na brzuchu wyciągają ręce z butelką daleko w przód i wracają do klatki piersiowej, pilnując, aby butelka dotykała cały czas podłoża.

-Skoki – butelka leży na podłodze – dzieci przeskakują przez nią przód – tył, prawo – lewo, na nodze prawej, następnie na nodze lewej.

,, Zabawy gazetowe’’.

– Ugniatanie gazety rekami, a następnie prostowanie jej. Ważne, aby każda ręka wykonywała ruchy samodzielnie.

– Robienie z gazety piłki, podrzucanie jej, kopanie, wrzucanie do celu np.: kosza na śmieci.

29.05.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich:

Terapia ręki- ćwiczenia z klamerkami”- dzieci chętnie lubią bawić się klamerkami (spinaczami) do bielizny. Przypinanie i odpinanie ćwiczy sprawność manualną. Dopinać można według kolorów np. do kartki żółtej- żółte klamerki. Jeśli dopniemy je do koła – powstanie słońce. Jeśli dopniemy do rysunku jeża- będą to jego kolce. Można dodatkowo stymulować myślenie dziecka poprzez dopinanie klamerek wg  ciągu np.: 2 niebieskie, 3 czerwone, 2 niebieskie, 3 czerwone itd.

Kolorowe ślady” –  spróbujcie pomalować farbą dłonie lub stopy i odbijcie je na kartce papieru. Zastanówcie się co te ślady przypominają i domalujcie brakujące elementy. Zachęćcie dziecko do wskazywania, które ślady są większe, a które mniejsze.

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich: Kształtowanie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej

  • Dziecko otrzymuje polecenie: pokaż prawą rękę, weź piłkę do prawej ręki, podnieś lewą nogę, połóż woreczek na prawą stopę, itp.

  • Rodzic przesuwa przedmiot od lewej do prawej strony. Dziecko śledzi przedmiot i na sygnał dotyka (Ćwiczenie kierunku zgodnego z kierunkiem pisania).

  • Dziecko otrzymuje plansze, na której narysowane są szlaczki oraz kalkę techniczną/pergamin. Zadaniem dziecka jest przekalkowanie szlaczków (ćwiczenie kierunkowości pisania od lewej do prawej, koordynacji wzrokowo-ruchowej).

  • Dzieci, stając malują linie proste, równoległe, trzymając duży pędzel bardzo wysoko w dłoni chwytem pęsetkowym. (jeśli jest taka możliwość przyczepiamy szary papier/ karton tak aby dziecko mogło malować w pozycji stojącej).

28.05.2020

Ćwiczenie dla dzieci 3-6 letnich: zabawy wyciszające, integrujące rodzinę.

Zabawa „Pierogi”

Rodzice ustawiają się w rzędzie, a dzieci przed nimi leżą.

– Rodzice „ugniatają” dzieci jak ciasto na pierogi

– turlają je w przód i w tył

– przekładają do garnka i gotują

– pierogi po chwili wypadają z garnka i turlają się przed siebie

Zabawa „Przepychanka

Rodzic i dziecko siedzą na podłodze w siadzie prostym oparci o siebie plecami. Dziecko próbuje przepchnąć rodzica – zamiana ról

Relaks przy muzyce „Fotelik”

Rodzic siada w siadzie skrzyżnym, dziecko siada nim jak w foteliku. Wtuleni w siebie kołyszą się w takt spokojnej muzyki.

Zabawa „Wycieczka”

Dziecko kładzie się na kocu, a rodzic ciągnąc koc za sobą zabiera go na wycieczkę po domu.

Zabawa „Tunel

Rodzice w klęku podpartym ustawiają się bardzo blisko siebie tworząc tunel. Dziecko ten tunel musi pokonać przechodząc pod rodzicami.

Zabawa „Prowadzenie ślepca”

Rodzic zamyka oczy, a dziecko prowadzi go bezpiecznie po domu – zamiana ról

26.05.2020

Ćwiczenia dla 3-4 latków:

Wyszukiwanie kół i kółek

Rodzic wyjmuje z przedmioty codziennego użytku i pyta dziecka czy są one okrągłe czy nie , jeżeli całe nie są okrągłe to czy może jest w nich jakaś okrągła część?

(samochodzik, książka, guzik, nakrętka od butelki, paczka chusteczek, nakrętka od słoika, kredka, słoik po kremie, klej w tubie itp.

Następnie prosi dziecko by same znalazły w pokoju i położyły na stoliku 1 przedmiot okrągły i 1 przedmiot nie okrągły (rodzic o każdym przedmiocie przyniesionym przez dziecko rozmawia określając jego kształt).

Kolejnym etapem jest wyszukiwanie w najbliższyn otoczeniu np. na podwórku, na ulicy .

(można jeśli dziecku łatwo przychodzi określenie koła, iść dalej wyszukując kolejnych figur).

Ćwiczenia dla 5-6 latków:

Powtórzenie znajomości figur geometrycznych w/w zabawami dla dzieci młodszych.

Pajacyk nie całkiem okrągły (manipulowanie klockami Dinese’a)

Dziecko z 1 dużego koło, 2 małych kółek, 1 dużego trójkąta ma za zadanie ułożyć głowę pajaca.

Rodzic prosi dzieci by przeliczyło ile klocków było potrzeba na ułożenie głowy pajacyka, ile klocków ma okrągły kształt, ile klocków to nie koła? Prosi o określenie kształtu pozostałych klocków.

Następnie dzieci odrysowują klocki na kolorowej kartce papieru, następnie dobierają i wycinają takie figury aby powstał z nich cały pajacyk z nogami i rękami. Całość naklejają na białą kartkę.

25.05.2020

Zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat usprawniające motorykę dużą, planowanie motoryczne, wyobraźnię.

Sowa ćwiczenie rozluźniające w pozycji stojącej. Dzieci chwytają jedną ręką
i ściskają mięsnie barku. Odwracają głowę powoli, żeby popatrzeć przez ramię. Wyprost i głębokie oddechy. Następnie obracają głowę przez drugie ramię. Potem opuszczają głowę do przodu, dotykając głową klatki piersiowej, rozluźniając się. Powtarzamy ćwiczenie zaczynając od chwytu za drugi bark. (Ćwiczenie zapożyczone z techniki P. Dennisona).

Jaką minę przedstawia zajączek?”- zagadki pantomimiczne. Dzieci siedzą w kręgu i losują obrazki zajączka przedstawiające minę radosną, smutną, wystraszoną i złą. Zadaniem dziecka jest przedstawienie takiej samej miny jak na wylosowanym obrazku. Pozostali uczestnicy odgadują, jakie uczucie maluje się na twarzy przedstawiającego zagadkę. Po zakończeniu zabawy rodzic zachęca dzieci do wypowiedzi: co sprawiło im trudność w tym zadaniu i dlaczego?, jaką twarz było przedstawić najtrudniej, a jaką najłatwiej?

Zwierzęta na leśnej polaniezabawa, wykorzystanie techniki parateatralnej (teatr palcowy). Dzieci samodzielnie na palcach swojej ręki rysują główki różnych zwierząt i uzgadniają z rodzicem, jakie sytuacje będą odgrywać. Następnie same ustalają, który palec, kim będzie i układają dialogi między osobami.

Ciężki jak niedźwiedź” – zabawa wyciszająca. Dzieci kładą się na plecach. Potem prosimy , by stopniowo podnosiły do góry nogi, ramiona, głowę i poczuły ich ciężar, potem następuje rozluźnienie wszystkich części ciała.

Oto tekst wyżej wymienionej zabawy:

Połóżcie się na plecach.

A teraz podnieście do góry waszą prawą nogę. Nie całkiem wysoko,

Tylko do połowy. Czy czujecie jej ciężar? Ta noga jest dość ciężka, prawda?

Spróbujcie utrzymać nogę w górze tak długo, jak to tylko możliwe.

A teraz położymy ją spać. (dzieci kładą nogę na podłodze)

A teraz zrobimy to samo z lewą nogą…

Teraz zrobimy to samo z obydwoma ramionami jednocześnie…

A teraz podnosimy głowę do góry.

Podnosimy głowę do góry – nie barki!

Uff, ta głowa jest naprawdę ciężka.

A teraz – nareszcie – kładziemy głowę do snu. Zamykamy oczy, a dłonie kładziemy na brzuchu.

Takie ciężkie jak niedźwiedź!

Hm, to miłe uczucie, kiedy dłonie są kołysane, czy zauważacie to?

Jeśli dzieci znają ćwiczenie numer 2 albo 3, możemy w tym miejscu przejść do tego:

Dłonie są tak pięknie kołysane.

Wdech, wydech… wdech, wydech… wdech, wydech… wdech, wydech… wdech, wydech…

Jak Król Pasibrzuch…

22.05.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich:

Ćwiczenia rozmachowe. Rozluźnianie napięcia mięśni ramienia i przedramienia. Usprawnianie manualne, grafomotoryki.

  • Dzieci zamalowują farbami duże płaszczyzny z zaznaczonymi konturami (kartony, gazety, arkusze szarego papieru) dużym pędzlem ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół. Następnie pogrubiają kontury dużych form geometrycznych i dużych rysunków.

  • Rysowanie form falistych, łukowych na dużych arkuszach papieru. W ćwiczeniu tym stawiamy przed dziećmi zadanie tworzenia szlaku z wykropkowanych form kolistych i łukowatych. Wyrabiamy tu płynny ruch ręki postępujący od lewej strony do prawej. Szlak może mieć różne formy:

mogą to być połączone łuki otwarte u góry lub u dołu: nnnnnnnnn, uuuuuuuuuu etc.

może też być kształt podobny do sinusoidy

może to być łańcuch połączonych kształtów podobnych do „e” „o”…..etc.

  • Zamalowane arkusze po wysuszeniu stanowią tło, na którym dzieci naklejają wycięte z pism obrazki lub różnorodne wycinanki albo tworzą kompozycję z drobnych ścinków kolorowych papierów czy kolorowych szmatek lub też z pęczków waty.

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich :

Potrzebujemy: owoce różnego rodzaju po dwie sztuki, czerwona włóczka.

Kosz owoców” – nazywanie owoców, rozpoznawanie po dotyku

Cel: bogacenie słownika, ćwiczenie sprawności dłoni

Wyszukaj taki sam owoc” – dobieranie takich samych owoców.

Cel: ćwiczenie percepcji wzrokowej

Nauczycielka podaje dziecku owoc, zadaniem dziecka jest wybrać z koszyka taki sam gatunek owocu.

Gdzie leży owoc ?” – określanie miejsca owoców

Cel: ćwiczenia w rozumieniu i nazywaniu stosunków przestrzennych, rozumienie i wykonywanie prostych poleceń, wypowiadanie się prostym zdaniem

Nauczycielka wydaje polecenia dziecku typu: połóż jabłko na stole, połóż gruszkę w pudełku, połóż banana pod krzesłem. Następnie sama kładzie owoc i pyta „Gdzie leży jabłko?” itp.

Ułóż jabłko” – chodzenie po konturach

Cel: ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczenie równowagi

Dziecko otrzymuje kawałek grubej włóczki w czerwonym kolorze. Jego zadaniem jest ułożenie kształtu koła, a następnie przejście po konturach stopa za stopą.

21.05.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat. Usprawnianie funkcji słuchowych, pamięci słuchowej., słuchu fonemowego.

Grające przedmioty

Do zabawy potrzebujemy: garnki, plastikowe miski/ pudełka, deska do krojenia drewniana i plastikowa, itp.metalowe i drewniane widelce, łyżki,

Przebieg

  • wariant 1. dla dzieci 5-6 letnich Kładziemy wszystkie przedmioty miedzy dzieckiem a rodzicem. Dziecko obraca się tyłem do rodzica. Rodzić uderza drewnianą łyżką w jeden z przedmiotów. Dziecko musi powiedzieć/wskazać, który to był przedmiot. Gdy odgadnie następuje zamiana: rodzic odwraca się tyłem, a dziecko gra na przedmiocie.

  • wariant 2. dla dzieci 3-4 Siedzimy do siebie przodem. Rodzic wystukuje prosty rytm, a dziecko ma za zadanie go powtórzyć, bawimy się w ,,Afrykańskie rytmy’’ można używać 1 przedmiotu i wystukiwać rytm jedną ręka a następnie dla utrudnienia dodać dwie ręce.

Gdzie jest dzwonek?

Do zabawy potrzebujemy: dzwonek, może to być jakikolwiek instrument, ewentualnie kubek i łyżka też dadzą radę

Przebieg

  • Dziecko siada tyłem do rodzica. Rodzic gra dzwonkiem obok prawego ucha, lewego ucha, na wysokości głowy, pleców…. Dziecko wskazuje, z której strony słyszy dźwięki. Lub odwraca głowę w kierunku dźwięku.

19.05.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich:

. „Pszczoła i kwiaty” – dzielenie nazw kolorów na sylaby

Cel: ćwiczenie analiza sylabowa wyrazów, rozpoznawanie głoski na początku wyrazu, ćwiczenie artykulacji, ćwiczenie reakcji na sygnał dźwiękowy

Na dywanie rozłożone są sylwety kwiatów ( wycięte z kolorowego papieru) kolorem do dołu. Dziecko jest pszczołą i fruwa między kwiatami – wydaje dźwięk naśladujący odgłos pszczoły (bzz). Na uderzenie w dowolny instrument (może być naczynie dostępne w domu) dziecko bierze w rękę kwiatek, odwraca go, rozpoznaje kolor i dzieli jego nazwę na sylaby, następnie określa głoskę na początku wyrazu i układa z tą głoską 3 kolejne wyrazy.

Odrysuj lewą dłoń- ułóż wiosenne drzewo”- praca plastyczna

Cel: ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, nazywanie ręki prawej, lewej, usprawnianie motoryki małej –sprawności dłoni.

Dziecko odrysowuje swoją lewą dłoń ołówkiem na kartonie. Następnie wycina ją , dorysowuje jeszcze kilka kopii dłoni (3,4), koloruje je na zielono. Na kartce A4 układa dłoń razem z ręką do łokcia i odrysowuje całą rękę. Układa i nakleja na duży papier wycięte elementy, tak żeby ręka stanowiła pień drzewa a dłonie to gałęzie. Można ozdobić całość popcornem lub domalować białą farbą kwiaty na wiosennym drzewie.

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich

Co widzisz w lustrze?” – nazywanie części swojego ciała

Cel: ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej, rozumienie pojęć: góra – dół, przód, tył, nazywanie podstawowych części ciała

Dziecko ogląda swoją sylwetkę w lustrze, pokazuje i nazywa elementy swojego ciała zaczynając od głowy.

Czego brakuje?” – uzupełnianie sylwetki człowieka brakującymi częściami ciała

Cel: ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej

Dziecko dopasowuje brakujące części ciała i układa w odpowiednie miejsca na sylwecie człowieka wydrukowanej z Internetu (rodzic drukuje postać człowieka , następnie rozcina poszczególne części, tak aby powstała układanka).

Jaką część ciała mam na myśli?” – dokończ wyraz

Cel: ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów, utrwalanie nazw części ciała

Nauczyciel wypowiada nazwy części ciała sylabami, dziecko odgaduje

i pokazuje na sobie, następnie dzieli nazwę na sylaby klepiąc daną część ciała.

18.05.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 3-6 letnich:

Witam, kochani będziemy wspomagać i rozwijać układ słuchowy poprzez zabawy słuchowe i ćwiczenia rozwijające uwagę słuchową.

W codziennym życiu należy zwracać uwagę dziecka na wszystkie dźwięki, które słychać. Np. jeśli jedzie auto, mówimy do dziecka „Słyszysz?? Jedzie auto.”; za oknem szczeka pies, mówimy „ Słyszysz?? Szczeka pies.” Chodzi o to aby zwracać uwagę na otaczające nas dźwięki.:)

Oto kilka propozycji zabaw w tym tygodniu. Fajnie by było gdyby udało się Państwu wraz z dziećmi wspólnie zrobić zabawki dźwiękowe. Dużo zabawy będzie z wkładaniem, wybieraniem materiałów (które mają różną strukturę i zapachy). Dzieci będą miały satysfakcję ze zrobienia zabawek do wykorzystania.

  1. Memo dźwiękowe

Do zabawy potrzebujemy

  • Opakowania po kinder niespodziankach lub takie same pudełka, słoiczki.

  • Ryż, monety, piasek, koraliki, woda, itp.

Przebieg

  • Wykonanie zabawki : Włóż do 2 opakowań po Kinder niespodziance ryż, do 2 opakowań monety, do następnych 2 piasek itd.

  • W czasie zabawy dziecko z rozsypanki wyszukuje 2 jajka z takimi samymi dźwiękami.

Łatwiejsza wersja dla dzieci 3-4 letnich: Daj dziecku jeden pojemnik, aby wydobyło dźwięk, połóż przed dzieckiem 2 pojemniki (o różniących się dźwiękach) i powiedz, aby znalazło taki sam dźwięk. Jeśli dziecko będzie miało problem sama zasugeruj odpowiedź komentując: „Posłuchaj, taki sam. A ten. Nie pasuje.”

Jeśli będzie zbyt trudno, daj dziecku doświadczać, bawić się dźwiękiem. Możesz mówić, że ten dźwięk jest głośny, a ten cichy. Bawcie się dźwiękami.

  1. Odgłosy zwierząt, instrumentów, pojazdów.

Poniżej przekazuję Państwu linki do różnych odgłosów. Wybór zależy od preferencji dziecka. Słuchajcie tych dźwięków, powtarzajcie odgłosy, mówcie co wydaje takie dźwięki.

Odgłosy zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

Dźwięki Instrumentów

https://www.youtube.com/watch?v=g6oQHc6zPcY

Odgłosy pojazdów

https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M

15.05.2020

 

Ćwiczenia ruchowe, usprawnianie motoryki dużej, koordynacji ruchowej.

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 lata

.Naśladowanie ruchów i czynności mamy lub taty:
– podnoszenie rąk do góry, naśladowanie ruchu drzewa na wietrze,
– machanie ręką, naprzemiennie,
– dotknięcie brzucha,
– dotykanie ramion,
– wyciąganie ramion do przodu w bok,
– tupanie nogami,
– klaskanie w nogi,
– kładzenie rąk na biodrach, pochylanie do przodu,
– uderzanie dłonią w stół wedłu wzoru sekwencji wykonanego przez mamęg- umiejętność prostego naśladowania
– darcie gazety
– podawanie piłki/ maskotki np.: górą, dołem, między nogami itd.
– wrzucanie misia do pudełka
– dotykanie rzeczy: miękkich, twardych, dużych, małych,
Ćwiczenia dla 5-6 latków

Skoki przez drabinkę – Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków,

Skoki przez linkę – To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą musisz zamocować na wysokości 25–30 cm.

Podawanie piłki – Dzieci siedzą w rozkroku na stołeczku lub na krzesełku, tyłem do siebie. Podają górą oburącz pikę do osoby siedzącej za nim, a następnie osoba siedząca za dzieckiem podaje piłkę do niego oburącz górą lub bokiem, prawym lub lewym. Jeśli dziecko siedzi na krzesełku, które nie ma żadnych poprzeczek między nogami spokojnie możemy też piłkę podawać dołem czyli między nogami krzesełka.

Dziecko staje tyłem do osoby z którą ćwiczy wkładamy piłkę między nasze plecy tak aby piłka nie wypadła i wykonujemy skłony boczne pilnujemy aby piłka nie wypadła, następnie jedna z osób robi nie zbyt głęboki skłon do przodu a druga osoba wykonuje delikatny skłon do tyłu. Dziecko staje w rozkroku piłkę trzyma oburącz nad głową i wykonuje skłony z piłką tak aby piłka trzymana w rękach dotknęła podłogi. Następnie wykonujemy wyprost.

Życzę wesołej zabawy. Edyta Gawron

14.05.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich- zabawy matematyczne.

Zabawy z liczydełkami

Rodzice wydają polecenie np.:

– przynieś 5 klocków, dołóż tyle żeby było ich 10,

– przynieś tyle zabawek żeby było więcej niż 6 itd.

Rodzice rysują na kartce papieru 10 kółek, dziecko wycina je.
– Dzieci przeliczają liczbę kółek.
– Układają i rozwiązują zadania na kółkach/liczydełkach ( można z wykorzystaniem np. klocków)
• 5+3
• 7+3
• 10-6
• 7+ 5 oraz itp.

Ile jest samochodów, ile misiów”?
Dzieci przeliczają , rozpoczynają liczenie od lewej i prawej strony. Określają liczbę zabawek w pokoju dziecka.
– Ustalenie liczby zabawek
szacują, rozpoczynają liczenie idąc wzdłuż ułożonego szeregu, dotykając kolejno każdego przedmiotu i wymieniając liczebnik

Porównanie: Czego jest więcej? O ile?
– Ustalenie ile jest np. kółek, brzuszków.

Ćwiczenia dla 3-4 latków- zabawy matematyczne.

Miś uczy się liczyć”-Dziecko sadza misia przed sobą. Rozpoczyna liczenie przedmiotów znajdujących się w pokoju dziecka. (rodzice pomagają przeliczać zaczynając od lewej do prawej strony). Można dokładać zabawki, tworzyć zbiory np.; misiów i lalek, określać ich liczebność, których jest więcej, mniej itd.

12.05.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym 3-6lat: –usprawnianie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

Dziwny taniec” – poruszanie określoną częścią ciała przy dowolnej muzyce.

Rodzic zaprasza dziecko (najlepiej całą rodzinę) do „dziwnego tańca” – tańca na siedząco. Wyjaśnia im, iż całe ciało musi być nieruchome. Tańczy jedynie ta część ciała, którą wywoła np. oczy, jeden palec, dwa palce, prawa dłoń itp. Przed rozpoczęciem zabawy pyta dziecko w jaki sposób mogą np. tańczyć oczy ( padają propozycje typu: można mróżyć oczy, zamykać, otwierać, patrzeć w prawo, w lewo…). Podczas zabawy dziecko „tańczy” według własnego pomysłu.

Budowanie człowieka” – wspólne układanie ludzkiej postaci.

Rodzic rozkłada na dywanie przedmioty znajdujące się w domu ( plastikowe nakrętki, woreczek, pokrywka od garnka, dwie rolki po papierze toaletowym , dwa paski tektury, wycięte szablony dłoni i stóp). Układają postać ludzką na dużym arkuszu papieru. Dorysowują mazakami części twarzy (oczy, rzęsy, brwi, nos, usta). Po ułożeniu zadajemy pytanie dziecku jak można tę postać nazwać.

W przód, w tył” – zabawa na rozróżnianie kierunków w przestrzeni.

Dziecko wykonuje różne zadania według polecenia np.
– Idź 5 kroków do przodu
– Idź 3 kroki do tyłu
– Powiedz kto siedzi z twojej prawej strony
–Pokąż co należy zrobić, gdy przechodzimy przez ulicę
–Zaproś wszystkie dzieci do gimnastyki

Młodszym dzieciom polecenia upraszczamy (nakładając frotkę na prawą rękę, dotykając części ciała).

11.05.2020

Terapia pedagogiczna

Ćwiczenia dla 5-6 latków:

Ćwiczenia na materiale obrazkowym – układanki obrazkowe, układanie w całość pociętych obrazków, pocztówek; rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach; podział przedmiotów na grupy, np. rośliny, zwierzęta, owoce, warzywa, meble, przybory szkolne (rozwijanie myślenia logicznego, np. mak – do czego należy? do roślin, do kwiatów, do czego nie należy?),
ćwiczenia spostrzegania i zapamiętywania. Pokazujemy dziecku obrazek lub przedmiot na kilka sekund i zakrywamy. Pytamy: co było na obrazku? Jakiego koloru były przedmioty? Ile było przedmiotów? Opisz, który był największy, najmniejszy itp. Ćwiczenie dodatkowo doskonali myślenie, wyobraźnię, uwagę i mowę.
kalkowanie wybranych obrazków przez kalkę techniczną,
ćwiczenia na materiale literowym, sylabowym, wyrazowym i zdaniowym: rozpoznawanie kształtu liter, wyszukiwanie takich samych liter, dopasowanie litery do obrazka i odwrotnie, tworzenie i czytanie sylab otwartych typu: pa, ba, da, tworzenie z nich wyrazów,
dobieranie podpisów do obrazków i czytanie ich,
układanie i przekształcanie wyrazów z liter alfabetu ruchomego,
– uzupełnianie brakujących części wyrazów.

Ćwiczenia dla 3-4 latków:

Wydzieranki i naklejanki: usprawnianie grafomotoryczne. Dla dzieci ze słabą sprawnością ruchową wydzieranka jest trudnym zadaniem. Należy rwać chwytem pęsetowym palcami obu rąk (kciuk i palec wskazujący obu rąk ściskają papier). Z wydzieranych ścinków papieru dzieci mogą tworzyć barwne kompozycje, mozaiki naklejając je na większy arkusz papieru według własnej inwencji lub wypełniać kolorami zaznaczony ołówkiem zarys kompozycji. Dziecko może tworzyć różne formy geometryczne obok siebie w jednym rzędzie tworząc kolorowe szlaczki, w których poszczególne figury występują kilkakrotnie w jednakowej kolejności. Może też z pojedynczych skrawków papieru konstruować obrazy różnych przedmiotów według wzorów zaznaczonych na kartonie lub według własnego pomysłu.

24.04.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich

Cel: Ćwiczymy gesty /dużo – mało; duże – małe/ i ich rozumienie oraz lekkie-ciężkie; twarde-miękkie.

Pomoce: duże i małe pudełko, dużą i małą piłkę, duże i małe auto, dużą i małą łyżkę, dużą i małą lalkę, itp.; mogą być inne przedmioty znajdujące się w domu. Ważne, aby był to duży i mały; lekki i ciężki; twardy i miękki przedmiot.

 

  • Dziecko wspólnie z rodzicem bawi się w określanie:

Gest – dużo/duży – dłonie odsuwamy daleko od siebie;

Gest – mało/mały – dłonie przysuwamy do siebie;

Gest- lekki- możemy podrzucić, zdmuchnąć;

Gest- ciężki- pochylamy się przy podnoszeniu jakbyśmy podnosili coś bardzo ciężkiego;

Gest- twardy- dotykamy, opukujemy;

Gest- miękki- ściskamy, przytulamy.

W kontekście zgromadzonych przedmiotów, wykonujemy odpowiednie gest. Każdemu gestowi musi towarzyszyć mówienie. Określamy cechy przedmiotów.

  • Zadanie dla dziecka: znajdź wszystkie przedmioty,, lekkie…., małe…, duże…itd.

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich

Cel: usprawnianie poznawcze dziecka-ćwiczenia matematyczne, przeliczanie w obrębie 10, ćwiczenia usprawniające motorykę małą.

,,Planujemy ogródek’’ – pomoce: wytłaczanki od jajek; nasiona fasola, groch, gazety lub kartki, pęseta lub szczypce kuchenne.

– wkładanie do zagłębień nasion grochu, fasoli, nasion pestek słonecznika albo dyni (doskonałym ćwiczeniem chwytu pisarskiego jest zabawa szczypcami czy pęsetą).

– przeliczanie ile jest, ile zabrane, ile dodane?. Rodzic instruuje dziecko ile ma umieścić nasion w otworach wytłaczanki?, ile zabrać?, ile dołożyć?. Dziecko za każdym razem podaje wynik (możemy układać proste działania ze znakami +, -, =).

– układanie na kartce papieru dowolnych kompozycji wykorzystując nasiona

– wkładanie do zagłębień wytłaczanek zgniecionych kulek z np. gazety, kartki.

,,Nie nadepnij na grządkę’’ – zabawa ruchowa, usprawnianie motoryki dużej.

Pomoce: skakanka albo dwie (mogą być długie ręczniki złożone w linię).

– chodzenie po skakance albo między nimi.

– przeskakiwanie nad linią bokiem, przodem, tyłem ( rodzice mogą podnieść na niewielką wysokość, aby dziecko miało utrudnione zadanie).

23.04.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich

Cel: usprawnianie percepcji słuchowej, umiejętności reagowania na polecenia, ćwiczenie motoryki małej.

Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest ?” – Wskazywanie zwierzątka wg usłyszanej nazwy.

Rozkładamy przed dzieckiem obrazki zwierząt ( kot, pies, kura, itp.). Dziecko wskazuje palcem wskazującym nazwane przez nas zwierzątko. Powtarza jego nazwę i naśladuje odgłos jakie wydaje to zwierzątko.

Zabawa ruchowa „Kotek na spacerze”.

Dziecko przemieszcza się na czworakach w różnych kierunkach, na polecenia ,, Kot śpi” , ,, Kot miauczy”, ,, Kot przeciąga się” wykonuje zgodne z poleceniem zadania. Pomagamy dziecku demonstrując sposób wykonania zadania, mówimy ,, zrób tak”, dziecko próbuje nas naśladować.

Lepienie z plasteliny „Kotek”. Dziecko tworzy z masy plastycznej kulki, wałeczki. Osoba dorosła pomaga połączyć te elementy tworząc figurkę kota.

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich

Cel: kształtowanie koncentracji uwagi, usprawnianie emocjonalno-społeczne, ćwiczenie percepcji słuchowej.

Zabawa „Prowadzenie ślepca’’.

  • Rodzic zamyka oczy, a dziecko prowadzi go bezpiecznie po domu– zamiana ról,

  • Dziecko z zamkniętymi oczami idzie według instrukcji rodzica np.: 3 kroki w lewo, 2 do przodu itd, aż dziecko dojdzie do celu np.: nagrody.

Cel: usprawnianie motoryki małej, stymulacja poznawcza: utrwalenie nazywania figur geometrycznych-koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.

Zabawa ,,Figury wokół nas’’.

  • Rodzic wymienia jedną z figur, zadaniem dziecka jest odnaleźć przedmioty w domu lub w ogrodzie, które przypominają daną figurę (jeśli dziecko ma problem ze znajomością figur można pokazać wyciętą z kartki figurę geometryczną).

  • ,,Geometryczny obrazek’’- dziecko na kolorowych kartkach (można na kolorowych gazetach, ważne aby nie były to białe) samodzielnie odrysowuje figury geometryczne (mogą odrysować od klocków, zabawek albo od figur wcześniej przygotowanych z kartonu przez rodziców). Następnie wycinają je i naklejają na białą kartkę A4 tworząc dowolny obrazek. Na końcu tytułują swoją pracę.

Terapia pedagogiczna 21.04.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich

Naśladownictwo to „skłonność do działania niesamodzielnego, którego wzorem jest cudze postępowanie lub cudzy pogląd, dzięki temu naśladownictwo jest jedną z ważnych dróg uczenia się nowych czynności, przyswajania wiadomości, przekonań i postaw.”
      Sfera naśladowcza związana jest z motoryką dużą i małą. Motoryka duża dotyczy ogólnej sprawności ruchowej dziecka, natomiast motoryka mała wiąże się ściśle z użyciem dłoni i palców. Wiele ćwiczeń i zabaw naśladowczych doskonali ogólną sprawność ruchową całego ciała i rąk

     Cele ćwiczeń naśladowczych :

    1. doskonalenie umiejętności naśladowania ruchów rąk oraz ruchów całego ciała;

    2. poprawa koncentracji uwagi poprzez naśladowanie działania innej osoby;

    3. poprawa artykulacji poprzez naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta.

Zabawy naśladowcze:

  • naśladowanie lotu ptaka;

      • przechodzenie pomiędzy gałęziami (rozgarniające ruchy rąk);

      • pływanie w rzece;

      • drzewa na wietrze (poruszanie rękami uniesionymi nad głową);

      • marsz w wysokiej trawie;

      • naśladowanie ruchów zwierząt (np. bocian, słoń, zając);

      • naśladowanie jednoczesnego wskazywania dwóch części ciała;

      • naśladowanie różnych pozycji (np. stanie w rozkroku, stanie z rękami uniesionymi do góry, skłon, przysiad);

      • zapamiętanie i naśladowanie we właściwej kolejności dwóch prostych ruchów (np. Dotknięcie drzwi i przejście dookoła stołu) – zwiększenie stopnia trudności poprzez bardziej złożone czynności;

      • naśladowanie gry na pianinie;

      • zabawa w deszczyk – stukanie o blat, o podłogę;

Rodzic wykonuje ćwiczenie, a zadaniem dziecka jest go naśladować, bądź wykonać ćwiczenie na podstawie opisu .

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich

,,Skojarzenia’’- lubiana przez dzieci zabawa, rozwijająca logiczne myślenie, słuch fonematyczny.

  • Jedna osoba podaje słowo np.:,,wiosna’’, a dziecko mówi z czym to słowo mu się kojarzy np.: wiosna-bociany. Następnie dorosły daje skojarzenie do ostatniego podanego słowa np.: bociany-gniazda… I dalej dobiera dziecko do słowa ,,gniazda’’ i tak dalej.

  • Drugą wersją tej zabawy w tzw. ciągi słowne może być podawanie słów na określoną głoskę (np. A- Ala, akwarium, abażur itd.). Można też utrudnić tę zabawę, gdy pierwsza osoba podaje słowo np.: „rak”, a druga ma za zadanie podać słowo rozpoczynające się ostatnią wysłuchaną głoską czyli jeśli pierwsze jest „rak” to kolejne słowo powinno rozpoczynać się na „k”.

Ćwiczenia percepcji słuchowej:

Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śr
ódgłos: bok (o), rak (a) itp.

Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: (https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html)

Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )

Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.

Życzę udanej zabawy! Edyta Gawron

Terapia Pedagogiczna 20.04.2020

 

Ćwiczenia dla dzieci 3-4 letnich

Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, ćwiczenie sprawności dłoni i palców podczas przyklejania obrazka

Potrzebne: dowolny obrazek (może być pocztówka) pocięty na 4 części, kolorowy brystol, klej, nożyczki, kolorowa gazeta.

Co jest na obrazku?” -Dziecko siedzi przy stoliku. Otrzymuje obrazek pocięty na cztery części. Zadaniem dziecka jest ułożyć obrazek i przykleić go na kartce A4 (najlepiej kolorowej).

,,Zabawa w wycinanie’’. Wycinamy dostępne nam materiały najlepiej jakieś zwierzęta wiejskie, ale można też wycinać inne ilustracje. Staramy się nie rozcinać, prowadzić nożyczki po linii i utrzymywać prawidłową postawę podczas pracy. Dzieci, które dopiero uczą się wycinać, proponuję zabawę w wycinanie ,,makaronu’’ z gazety- czyli cięcie kartki na paseczki.

Ćwiczenia dla dzieci 5-6 letnich

Usprawnianie funkcji poznawczych, ćwiczenie percepcji słuchowej, kształtowanie umiejętności kodowania.

1.Zabawa twórcza ,,O jakiej figurze mówię ” dziecko opisuje słowami dowolną figurę , bez używania jej nazwy. Zadaniem rodzica lub rodzeństwa jest odgadnięcie nazwy figury i wskazanie jej na obrazku. Po odgadnięciu następuje zamiana.

2. Ćwiczenia klasyfikacyjne figur geometrycznych link https://learningapps.org/535411

3. Zabawy w kodowanie ,,Układamy wyrazy”

Rodzic kładzie na stole szyfr – figury i odpowiadające im litery. Dziecko nazywa figury i odczytuje przypisanemu litery. Następnie odszyfrowuje ukryte wyrazy umieszczając w tabelkach 1,2,3,4 i odczytuje powstałe wyrazy. Podpowiedzi dla rodziców , które są rozwiązaniem szyfru: kot, kura, kogut, krowa

Poniżej karta pracy do kodowania:

karta pracy

17.04.2020

Rozwijanie kompetencji matematycznych u dzieci.

Dzieci 3-4 letnie

Klasyfikacja to szereg czynności umysłowych potrzebnych człowiekowi do tworzenia pojęć i porządkowania ich, ułatwia również rozumienie otaczającego świata.

– „O którym przedmiocie myślę?” (na podstawie opisu rodzica, dziecko zgaduje, o którym z widocznych przedmiotów myśli dorosły);

–,, Sprzątanie pokoju’’ rozwija umiejętność klasyfikowania (np. rozdzielenie klocków drewnianych i plastikowych do odpowiednich pudełek, układanie według określonego kształtu).

Dzieci 5-6 letnie

Klasyfikacja: – „Guziki” (podział guzików według różnych kategorii, np. małe, duże, z dwoma dziurkami, z czterema itd.
– „Przesyłki” (dorosły podaje dziecku wizytówki guzików, które chce zamówić, np. 4 duże, drewniane guziki z dwoma dziurkami);
– „Droga guzikowa” (dorosły rysuje drogę, która ma kilka rozwidleń, przy każdym rozwidleniu są wizytówki określające cechę guzika, który może jechać daną drogą);
– „Pieski” (dorosły rozkłada obrazki z różnymi pieskami – w łaty, z piłką, z obrożą – podaje dziecku wizytówkę określającą cechę poszukiwanego psa);
– wykorzystanie elementów gry memory lub samodzielne wykonanie kartoników z obrazkami, które w jakiś sposób łączą się ze sobą – dorosły prosi dziecko, aby połączył kartoniki i wyjaśnił dlaczego jego zdaniem one do siebie pasują;
 Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw– dzieci przedszkolne mają już świadomość, że ciekawość i głód wiedzy można zaspokoić, zadając pytania dorosłym. Oczekują od nich stosownych odpowiedzi i wyjaśnień. Nie trzeba więc ani zachęcać dzieci do zadawania pytań, ani też uczyć, jak mają je konstruować. Wystarczy, żeby dorosły akceptował dziecięce pytania i udzielał takich odpowiedzi, które zaspokoją ciekawość dziecka i skłonią je do następnych dociekliwych pytań.

Przykłady zabaw:

–Lubimy eksperymentować. Zabawa w doświadczenia:

Cel: łączenie przyczyny ze skutkiem i przewidywanie następstw, ustalanie, które zmiany są, a które nie są odwracalne

–Przy stoliku przygotowujemy pojemnik z wodą i łyżeczki  dla każdego dziecka, dzieci kosztują wodę , określają jej smak, zapach, kolor; następnie do pojemnika z wodą wsypujemy sól, ( cukier)wspólnie obserwujemy  rozpuszczanie się soli w wodzie , kosztujemy , określamy smak, zapach, kolor, wspólnie ustalamy, że nie można soli wydobyć z wody, bo się rozpuściła, dzieci podają podobne przykłady ze swoich doświadczeń np.  cukier rozpuszczony w wodzie, farby itp.

–Czy coś się zmieni?

Cel: kształtowanie rozumienia  przyczynowo- skutkowego, przewidywanie następstw

–przygotowujemy różne przedmioty np.: plastikowa łyżka, kartka papieru, gąbka, szklanka mleka, dziecko losowo wybiera przedmioty i  określa jego cechy, podaje propozycje zmian  np. plastikowa łyżeczka  złamana  – można ją skleić , ale nie będzie już taka sama, gąbka – można ją zgniatać a ona ciągle jest bez zmian ( taka sama), mleko można wylać – ale szklanka będzie pusta itp

Zachęcam do ćwiczeń. Życzę wesołej zabawy. Pozdrawiam Edyta Gawron.

 

16.04.2020

Rozwijanie funkcji poznawczych:

Dzieci 3-4 letnie:

Kolory: –poszukujemy w domu określonego koloru np.; wszystko co jest zielone itd. Próbujemy policzyć ile rzeczy udało się odnaleźć w danym kolorze.

Orientacja w przestrzeni: –dziecko wybiera ulubionego misia, którego kładzie według polecenia rodzica:

-połóż misia na stole, za fotelem, pod łóżkiem itd.

–Następnie odwracamy role rodzic chowa i pyta dziecko: gdzie schował się miś? Zadaniem dziecka jest udzielenie odpowiedzi: Miś jest np.: pod…, za…, obok….

Dzieci 5-6 letnie:

Zabawy dotyczące określania przestrzeni np. „Podnieś ręce do góry. Popatrz w górę. Tam jest góra. Weź misia i podrzuć go do góry i popatrz jak spada w dół”, itp.;
– „chodzenie pod dyktando (dorosły kieruje dzieckiem, np. „Zrób 2 kroki w tył, 3 kroki w lewo” – warto bawić się na zmianę);
– zabawy z poduszką („Połóż poduszkę po swojej lewej stronie”, itp.).

Rytmy: Rytm pełni bardzo ważną rolę w życiu człowieka, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć świat, w którym żyjemy, zapewnia bezpieczeństwo oraz sprawia, że życie jest przewidywalne i zrozumiałe. Regularności wykrywamy za pomocą słuchu, wzroku, zmysłu kinestetycznego oraz czasu. Warto zachęcać dziecko do poszukiwania i wskazywania powtarzalności w różnych miejscach. Należy zachęcać dziecko do odtwarzania i tworzenia własnych rytmów z cukierków, klocków, sztućców, owoców i innych przedmiotów. Trzeba tylko pamiętać, że wszystkie sekwencje muszą być powtórzone minimum 3 razy.

– układanie prostych rytmów zbudowanych z 2 elementów;
–  odczytywanie i kontynuowanie trudniejszych rytmów (z 3 lub więcej elementów) – dziecko najpierw odtwarza gotowy rytm, następnie układa lub rysuje swój;
– wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności – zadaniem dziecka jest usłyszenie, zapamiętanie i odtworzenie rytmu (wyklaskanego, wystukanego lub wygranego np.: na garnku, stole);
– ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem – są najtrudniejsze, bo wiążą się z pamięcią ruchową oraz z wykonywaniem prostych sekwencji ruchowych (np. pajacyk, przysiad, pajacyk, przysiad, itd.);
– wspólne z dzieckiem wykonanie kalendarzy kołowych obrazujących upływający czas – dzień i noc, pory roku, dni tygodnia oraz miesiące.

14.04.2020

Kochani rodzice

Witam, przed nami kolejny tydzień pracy. Proponuję kilka zabaw z zakresu terapii pedagogicznej, które pomogą waszym dzieciom poprzez zabawę wspomóc proces uczenia się i zapamiętywania. Ponadto są one doskonałym narzędziem do rozwoju koncentracji uwagi i funkcji poznawczych waszych pociech.

Rozwijanie percepcji słuchowej:

Dzieci 3-4 letnie

–Dziecko zamyka oczy lub odwraca się, a rodzic uderza w jakiś przedmiot (np. garnek, blat stoły)– należy zgadnąć, co jest źródłem dźwięku;

–W ćwiczenie można zaangażować całą rodzinę: jedna osoba woła jakiś wyraz, a dziecko ma zgadnąć, kto wołał;

–Pokazujemy obrazki ze zwierzętami; dziecko ma powiedzieć, co to za zwierzę i jakie wydaje dźwięk;

Dzieci 5-6 letnich:

–Klaszczemy lub stukamy; dziecko różnicuje siłę uderzeń, a następnie je zapisuje (mocne uderzenie można np. zapisać jako „-” , a słabsze jako „o”);

–Naśladujemy dźwięki/odtwarzamy z Internetu (tykanie zegara, odgłos tramwaju, śpiew ptaków, itp.), a dziecko próbuje odgadnąć co to? ;

–Różnicowanie podobnie brzmiących słów: układamy przed dzieckiem pary obrazków, które możemy narysować lub wyciąć z gazety; nazwy przedstawionych przedmiotów w każdej parze powinny brzmieć podobnie np. „czapka” – „żabka”, „bucik” – budzik”. Dziecko po usłyszeniu słowa ma wskazać odpowiedni obrazek;

–Wyszukiwanie określonych sylab w szeregu: wypowiadamy różne sylaby, a dziecko sygnalizuje (np. klaśnięciem) moment usłyszenia sylaby, którą wcześniej z nim ustaliliśmy;

–Klaszczemy lub stukamy, a dziecko posuwa się do przodu tyle kroków, ile było klaśnięć;

–Liczenie wyrazów w zdaniu (zaczynamy od krótkich zdań, przechodząc następnie do coraz bardziej złożonych);

–Powtarzanie określonych wyrazów: wypowiadamy zdanie, a dziecko ma powiedzieć jedno ze słów w nim występujących; utrudnieniem zadania będzie polecenie, by dziecko powtórzyło np. drugi wyraz tego zdania, najdłuższy wyraz.