Grupa „Motytlki” 5 – latki
Witam serdecznie Rodziców i dzieci z grupy „Motylki”!
Mam nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i mimo zaistniałej, nietypowej dla nas wszystkich sytuacji miło spędzacie czas w domach.W związku z odwołaniem zajęć wychowawczo – dydaktycznych na terenie przedszkola przesyłam propozycje zabaw i zajęć z dziećmi na miesiąc marzec. Zachęcam także do korzystania z wartościowych stron internetowych (linki zamieszczam poniżej), które ułatwią dzieciom zdobywanie i utrwalanie wiadomości i umiejętności.
Dziękujemy za pomoc okazaną dzieciom oraz czas im poświęcony i w miarę możliwości prosimy o zachęcanie do tego typu niecodziennych zajęć i ćwiczeń.
Pozdrawiamy serdecznie –
wychowawczynie grupy: Ewa Wąsowska i Dorota Kudelska
- Witaminy a przedwiośnie
https://chomikuj.pl/gienekd/Dokumenty/111/01.+KARTY+PRACY+DU*c5*bbO/Witaminy
Zachęcam także do założenia domowego „Zielonego ogródka”. Można posadzić z dzieckiem cebulki na szczypiorek w doniczce, posiać rzeżuchę oraz założyć hodowlę fasoli (górną część słoika zakrywamy gazą i mocujemy ją za pomocą gumki recepturki. Na gazie kładziemy ziarno fasoli i wlewamy wodę tak, aby było było ono w niej lekko zanurzone.Odstawiamy fasolę w nasłonecznione miejsce i obserwujemy jej wzrost dbając o to, aby nie brakowało jej wody).
Piosenki i wiersze o wiośnie do wspólnej nauki:
wiersz: WIOSNA M. Frąszczak
(ilustracja ruchowa)
Przyszła do nas wiosna,(dzieci maszerują)
ciepła i radosna. (unoszą ręce do góry i uśmiechają się)
Ptaszek pięknie śpiewa,(robią „dziobek” rączką)
zielenią się drzewa.(unoszą ręce i robią obrót)
Słonko w górze świeci,(unoszą ręce i kręcą nadgarstkami)
weselą się dzieci.(robią” młynek” rękami z dołu do góry)
Każdy dobry nastrój ma,(pokazują kciuk w górę)
niechaj wiosna długo trwa!(wyrzucają ręce ku górze)
Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:
wiersz: WIOSNA M. Frąszczak
Czytamy wiersz i wykonujemy jego ilustrację ruchową. Po zabawie z wierszem wykonujemy wspólnie kolaż do wiersza na kartce A4 za pomocą farb i zdjęć z czasopism.
Narzędzia: pędzelki, gąbka (do wykonania chmur), nożyczki, klej. Postaci dzieci wycinamy z czasopism.
Podsumowanie: rozmowa na temat powstałego kolażu i cech charakterystycznych wiosny oraz jej przejawów w wierszu i wokół nas.
piosenka: Uciekaj zimo
i uciekaj już.
Zabierz śnieżne bałwanki,
zabierz wiatr i mróz.
Ref.: Rękawiczki i czapki
pochowamy do szafki.
Na spacerek pójdziemy,
Nie zmarzniemy już.
2 A ty zimo uciekaj
za górkęz za las
I nie marudź, nie zwlekaj,
już na wiosnę czas.
Ref.: Rękawiczki i czapki
pochowamy do szafki.
Na spacerek pójdziemy,
Nie zmarzniemy już.
- Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce,
wykąpie je w rosie świeżej
i nowe płatki ubierze.
Ref.: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko.
Wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
- Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy,
wysyła promienie słońca
i wiersze pisze bez końca
Piosenki do utrwalenia:
„Idzie wiosna”
(z pokazywaniem, na melodię Tzadik Katamar)
Idzie wiosna, idzie wiosna (marsz w miejscu)
więc wesoło nam (ręce w gorze i obrót)
Idzie wiosna, idzie wiosna
więc wesoło nam
Ptaszek śpiewa tu, ptaszek śpiewa tam (poruszanie paluszkami obu rąk raz z prawej strony raz z lewej)
A nad nami kolorowa tęcza (pokazywanie tęczy nad głową obiema rękami)
Ptaszek śpiewa tu, ptaszek śpiewa tam
A nad nami kolorowa tęcza
Piosenka „Pada deszczyk”
(na tę samą melodię co poprzednia piosenka)
Pada deszczyk, pada deszczyk (pokazywanie padającego deszczu obiema rękami z góry na dół)
wieje, wieje wiatr (poruszanie rękami w górze od lewej do prawej strony)
Pada deszczyk, pada deszczyk
wieje, wieje wiatr
i błyskawica, grzmot i błyskawica, grzmot( tupnięcie – klaśnięcie, tupnięcie – klaśnięcie)
a nad nami kolorowa tęcza (pokazywanie tęczy obiema rękami nad głową)
i błyskawica, grzmot i błyskawica, grzmot
a nad nami kolorowa tęcza
Zabawa z rymowanką „Gdzie jesteś wiosenko?”
(zabawa w kole)
Wiosno, wiosenko gdzie jesteś?
Odezwij się do nas z daleka.
Tu każde najmniejsze ździebełko
Na twoje przyjście już czeka
Piosenka „Żyrafa fa fa fa fa…”
Dziś zagadkę mam dla dzieci
Posłuchajcie czy zgadniecie
Szyję aż do nieba ma
Małą główkę,różki dwa
Ref.
To żyrafa fa fa fa fa wysoka jest jak szafa
Żyrafa ra fa fa fa żyrafa fa fa fa .
Cała w plamki jest i łatki
Zjada trawę, listki, kwiatki
Jak nazywa się ten zwierz?
Powiedz szybko jeśli wiesz!
Ref.To żyrafa fa fa fa fa wysoka jest jak szafa
Żyrafa ra fa fa fa żyrafa fa fa fa .
Taniec do piosenki „Idziemy do Zoo”
Poznajemy literę C
https://eduzabawy.com/nauka-pisania/alfabet/litera-c/
Dostosowanie wymagań edukacyjnych:
Litera ,,C”
Materiały: kartka A4 w dowolnym kolorze, klej CR/introligatorski, kasza gryczana
Rodzic rysuje mazakiem na kartce kontury litery ,,C”. Kontury stopniowo wypełniamy klejem, zaś literkę wyklejamy kaszą gryczaną.
Zabawy czytelnicze:
Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:
Uczymy się przez ruch! Dzieci najlepiej uczą się poprzez ruch.
Po wykonaniu powyższego zadania na komputerze przechodzimy do zabawy.
Pokazywane kalambury: rodzic zapisuje literami drukowanymi nazwy powyższych zwierząt na małych karteczkach jednakowego rozmiaru, odczytuje nazwy, następnie po chwili przerwy powtarza czynność pokazując wyrazy dziecku. Następnie bawimy się w pokazywane kalambury- na zmianę losujemy kartki z wyrazem i pokazujemy zwierzęta, zgadując jakie pokazano.
Zakończenie: szukamy podobieństw.
Rozmowa: które zwierzęta z powyższych ilustracji są do siebie w czymś podobne? Jeśli są podobne, to w czym?
A. Żądkowska
Zabawy matematyczne:
https://eduzabawy.com/karty_pracy/
https://eduzabawy.com/karty_pracy/
Życzę Państwu dużo zdrowia, cierpliwości, dobrej wspólnej zabawy oraz mile spędzonego wspólnie czasu.