21 marca Dzień Kolorowej Skarpetki
22 grudnia 2022
Tężnia solankowa
17 grudnia 2022
Pieczemy i dekorujemy pierniki
16 grudnia 2022
Zajęcia matematyczne, gramy w planszówki
8 grudnia 2022
Serdecznie dziękujemy Pani Sylwii, mamie Michała za wizytę w ramach preorientacji zawodowej i zapoznanie dzieci z zawodem lekarza.
7 grudnia 2022
Warsztaty w Bibliotece Pedagogicznej
6 grudnia 2022
Mikołajki
28 listopada 2022
Wycieczka do Miejskiej Komendy Policji w Siedlcach
23 listopada 2022
Jak co roku dzieci wykonały kartki świąteczne dla kombatantów w ramach akcji „Serce za odwagę”. Organizowanej przez Fundację Pamięci Narodów.
23 listopada 2022
Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego pt.”Portret Mikołaja Kopernika”
18 listopada 2022
Udział w Festiwalu Piosenki Jesiennej
https://www.facebook.com/100003252660982/videos/681628816649688/
16 listopada 2022
Wycieczka do Fabryki bombek oraz Fabryki Czekolady
10 listopada 2022
Święto Niepodległości
9 listopada 2022







22 październik 2022
Przedstawienie teatralne pt. „Pinokio”w CKiS.
19 październik 2022
„Sałatka owocowa tak pyszna jest i zdrowa. Wykonana własnoręcznie smakuje najlepiej
18 października 2022
„Robimy zapasy na zimowe czasy”
12 października 2022
,,Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”
6 października 2022
Wycieczka na ogródki działkowe
5 października 2022
„Lecą liście nam na głowę, lecą liście kolorowe „
30 września 2022
Nasza grupa bierze udział w projekcie pt.”Każdy inny-wszyscy równi”. W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Niesłyszących naszą grupę odwiedziła Pani Ania , która posługuje się Polskim Językiem Migowym.Pani Ania przeprowadziła bardzo ciekawe zajęcia, oraz nauczyła dzieci miganego wierszyka.
20 września 2022
15 września 2022
Dzień Kropki
14 września 2022
Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie
23 czerwca 2022
Magiczne Ogrody
14 czerwca 2022
2 czerwca 2022
Warsztaty molekularne
Dzień Dziecka 2022
19 maja 2022
,,Malować każdy może, zwłaszcza pod drzewkiem na dworze”
zajęcia plastyczne w plenerze
17 maja 2022
„Sztuka ziemi (land art)” -tworzenie obrazów przy użyciu materiałów przyrodniczych np. kamieni, patyków, liści, szyszek, kwiatów.
16 maja 2022
Sensoryczna plastyka
6 maja 2022
Wycieczka do Straży Pożarnej
27 kwietnia 2022
Dzień Ziemi
13 kwietnia 2022r
Warsztaty Wielkanocne
01.04.2022
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny pt. „Gramy zmysłami”
08.03.2022
Dzien Kobiet
Luty 2022
Bal Karnawałowy
Krasnoludki dokarmiają ptaki
Warsztaty Świąteczne
6.12.2021
Mikołajki oraz pieczenie pierników
24.11.2021
Krasnoludki wykonały kartki świąteczne dla przedszkolaków z Dąbrowy Górniczej w ramach akcji „Kartki z iskierkami emocji” oraz dla kombatantów w ramach akcji „Serce za odwagę”
27.10.2021
Wizyta na cmentarzu
25.10.2021
Scieżka sensoryczna
13.10.2021
Wycieczka do Krainy Rumianku
08.10.2021
Pieczenie szarlotki oraz robienie przetworów
04.10.2021
Wycieczka do tężni solankowej
01.10.2021
Wycieczka do ogródków działkowych
21.09.2021
W naszej grupie realizujemy Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Jestem przyjacielem Przyrody”
20.09.2021
W naszym przedszkolu gościł teatrzyk Falko Show
Wrzesien 2021
Odimienna nauka czytania wg. I. Majchrzak
Innowacja pedagogiczna Emocja – moduł V Oswajanie strachu
Dzień Dziecka
D
Dzień Rodziny
Wycieczka do Straży Pożarnej
Warsztaty mydlarsko-cukiernicze
Dzieci z naszej grupy wykonały własnoręcznie mydełka dla rodziców z okazji Dnia Rodziny oraz słodkie, czekoladowe lizaki.
Piątek
16.04.2021
Dzień dobry Krasnoludki.
Dzisiaj poznamy zasady kulturalnego zachowania w lesie oraz wykonamy pracę plastyczną
-
Zaczynamy od zabawy z pokazywaniem
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
-
„Masaż na dobry humor” – dziecko wraz z rodzicem siedzi w kole.
Rodzic wypowiada tekst i wykonuje odpowiednie gesty, które dziecko naśladuje:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
-
„Leśny BON TON” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat właściwego zachowania w lesie.
Leśny BON TON (fragment)
Agnieszka Frączek
Kulturalne zachowanie
to rzecz ważna niesłychanie.
I nie tylko na przyjęciach
u hrabiego czy wręcz księcia
lub na imieninach cioci.
W lesie też nie wolno psocić! (…)
Aby lasu nie rozgniewać,
nie należy się naśmiewać
z piegowatych muchomorow
ani z innych leśnych stworow –
warto cenić ich urodę
i podziwiać leśną modę!
Bowiem gdy się przyjdzie w gości,
nigdy dosyć uprzejmości.
A las też jest czyimś domem.
Więc zachowuj się z fasonem!
Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu: O czym jest wiersz? Gdzie trzeba się kulturalnie zachowywać? Dlaczego trzeba się kulturalnie zachowywać w lesie? Czyim domem jest las?
-
„Czy znasz dobre maniery?” – quiz dydaktyczny, podsumowanie zdobytych wiadomości.
Rodzic. zadaje dzieciom pytania: Jakiego słowa używamy, gdy komuś za coś jesteśmy wdzięczni?
Jakiego słowa używamy, gdy kogoś skrzywdzimy? Jakiego słowa używamy, gdy komuś coś
podajemy? Czy wolno w lesie krzyczeć? Czy wolno rozmawiać w teatrze? Czy wolno bekać
przy stole? Czy wolno łamać gałęzie, przepychać się w kolejce, np. do toalety, śmiecić w lesie,
szeleścić papierkami w kinie itp. Na koniec zabawy rodzic. gratuluje dzieciom tak wspaniałej znajomości dobrych zasad i proponuje zrobienie medalu.
-
„Medal za dobre maniery” – praca plastyczno-techniczna.
Dzieci dostają papierowe talerze i żołte, papierowe koła (mniejsze od talerzykow). Dzieci przyklejają koło na talerzyk. Na żołtym tle rysują kredką pastelową lub mazakiem oczy i uśmiech. Na białym brzegu talerzyka naklejają ziarna kawy, makaron, małe pompony. Na dole talerzyka przyklejają kilka krotkich paskow kolorowej bibuły. Po skończeniu medalu rodzic robi dziurkę w talerzyku, a dziecko przewleka wąską wstążkę.
-
Wypowiedzi dzieci nt. Jak należy zachowywać się w lesie? Z wykorzystaniem obrazka
-
Dla chętnych karta pracy
Pozdrawiam Was drogie dzieci, dziękuję za wspólną naukę i zabawę. Do zobaczenia w poniedziałek.
Czwartek
14.04.2021
Tematyka: Grzeczne słówka
Witajcie Krasnoludki. Zapraszam do wspólnej zabawy i nauki.
Dzisiaj poznamy zasady kulturalnego zachowania, oraz nauczymy się piosenki.
-
Zaczynamy od zabawy z muzyką
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
-
„Grzeczne słowka” – wprowadzenie piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM
„Grzeczne słowka” – słuchanie piosenki i rozmowa na jej temat.
Rodzic. pyta: O czym jest piosenka?
Kto ma używać grzecznych słow? Czy piosenka jest smutna, czy wesoła?
Grzeczne słowka
sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak
Dziękuję, przepraszam i proszę,
trzy słowka, za małe trzy grosze.
I grzeczny krolewicz, i grzeczna krolewna
znają te słowka na pewno.
Ref.: Trzy słowka, za małe trzy grosze:
dziękuję, przepraszam i proszę.
To przecież niewiele kosztuje,
gdy powiesz: uprzejmie dziękuję.
Korona ci z głowy nie spadnie na pewno,
nawet gdy jesteś krolewną.
Ref.: Trzy słowka, za małe trzy grosze:
dziękuję, przepraszam i proszę.
Dziękuję…
Przepraszam…
Proszę
-
„Czujne ucho” – zabawa słuchowa przy piosence.
Rodzic włącza ponownie piosenkę. Dzieci siedzą,ich zadaniem jest klasnąć w dłonie za każdym razem, gdy usłyszą jedno z „grzecznych słowek”. Następnie dzieci wstają, a rodzic prezentuje raz jeszcze piosenkę – dzieci muszą tupnąć,gdy usłyszą jedno z „grzecznych słowek”.
-
„Grzeczne słowka” – nauka piosenki metodą ze słuchu
-
„Grzeczne słowka” – zabawa ruchowa.
Przy dźwiękach tamburynu dzieci swobodnie biegają po pokoju. Na hasło: Grzeczne słowka! stają naprzeciwko rodzica i ściskają go serdecznie, kłaniają i podają sobie niewidzialne piłki. Wznowienie gry na tamburynie jest sygnałem
do wznowienia biegu
-
Posłuchajcie bajki o Dobrych Manierach
https://www.youtube.com/watch?v=Y7Q_trrSJh4
-
W nagrodę za piękną pracę możecie pokolorować obrazek
Środa 14.03.2021
Tematyka: Klub przyjaciół przyrody
Dzień dobry drogie dzieci, oraz rodzice. Zapraszam do wspólnej zabawy i nauki.
Dzisiaj poznamy wybrane sposoby dbania o środowisko naturalne, nauczymy się rozpoznawania pojemnikow do segregacji odpadow oraz właściwego z nich korzystania
-
Zaczynamy od zabawy z muzyką
https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA
-
Pamiętacie naszą codzienną kartkę z kalendarza?
Dzisiaj mamy środę 14 kwietnia.
Powiedzcie proszę rodzicom, jaki dzień był wczoraj a jaki będzie jutro?
Który miesiąc był przed kwietniem, a który będzie po kwietniu?
Pokażcie rodzicom naszą zabawę z gestami „Dni tygodnia” i „Miesiące” (dzieci wymieniają dni tygodnia i nazwy miesięcy )
-
Zabawa w formie opowieści ruchowej – Mały ekolog.
Rodzic zaprasza dziecko na spacer do parku (pokoju). Włącza nagranie muzyki
https://www.youtube.com/watch?v=JIEDy5UiRPU
i opowiada.
Dziecko spaceruje, podskakuje, pochyla się, przykuca – naśladuje zbieranie różnych odpadów
(rodzic wymienia je) i wrzuca je do odpowiednich pojemników (rodzic wymienia kolory pojemników). Można rozłożyć w pokoju odpady różnego rodzaju i pojemniki w odpowiednich kolorach.
-
Oglądanie ilustracji- wypowiedzi dzieci Co to jest przyroda
-
Nauka rymowanki.
Dziecko powtarza za rodzicem rymowankę, rytmicznie przy tym klaszcząc.
O przy-ro-dę dba-my, śmie-ci do ko-szy wrzu-ca-my.
-
„Pojemniki” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat segregacji śmieci.
Pojemniki
Agnieszka Frączek
Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!
Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…
Co to takiego? Szklane butelki,
stłuczony spodek i słoik wielki.
Żołty pojemnik skrzypi i trzeszczy,
aż od tych dźwiękow dostaję dreszczy…
Co się ukryło w tym pojemniku?
Tubki i kubki, tuzin guzikow,
stary abażur… wszystko z plastiku!
Trzeci pojemnik szumi, szeleści…
Muszę zobaczyć, co w nim się mieści…
Karton po butach, notesik w kwiatki
i zabazgrany blok bez okładki,
sterta czasopism, stosik folderow,
bilet do kina… wszystko z papieru!
Trzy pojemniki w kolorach tęczy –
każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…
O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,
może coś uda mi się podsłuchać…
Brzy… Trzrzrz… Szyyy
Już wiem! Rozumiem! Mowią:
„N I E Ł A D N I E
wyrzucać śmieci tak jak popadnie!
Trzeba je najpierw posegregować.
Wtedy nam będą lepiej smakować.”
Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu: O czym opowiada autorka wiersza? Coto są śmieci? Jakiego koloru są pojemniki wymienione w wierszu? Co wrzucamy do żółtego pojemnika? Co wrzucamy do zielonego pojemnika? Co wrzucamy do niebieskiego pojemnika?Co trzeba robić ze śmieciami, zanim się je wyrzuci?
6. Zabawa ruchowa z elementem celowania – Wrzucamy śmieci do kosza.
Dziecko dostaje kartkę starej gazety, robi z niej kulkę, ściskając ją najpierw prawą ręką (pokazuje rodzic), a potem – lewą ręką. Rodzic ustawia kosz w określonej odległości od dziecka (zaznacza miejsce). Dziecko rzuca kulką z gazety do kosza. Powtarza rzut kilkukrotnie.
-
Dla chętnych karty pracy
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
„Pozbieram śmieci” – praca indywidualna z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie
rozwijania mowy i wymowy.
Rodzic przygotowuje dla dziecka karteczki w kolorach zielonym, niebieskim
i żołtym oraz trzy kubeczki w takich samych kolorach jak kartki.
Dziecko za pomocą słomki ma przenieść wszystkie karteczki do pojemnikow w odpowiednich kolorach
Wtorek 13.04.2021
Witajcie Krasnoludki. Zapraszam do wspólnej zabawy i nauki.
Tematyka: Co to są dobre maniery?
-
Zaczynamy od zabawy z muzyką
https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA
-
„Trzy magiczne słowa” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat sytuacji, w ktorych mowimy słowa: przepraszam, proszę i dziękuję.
Trzy magiczne słowa
Marlena Szeląg
Trzy magiczne słowa
zapamięta moja głowa:
proszę, dziękuję, przepraszam –
do mojego serca zapraszam.
Proszę – mowię, kiedy daję.
Dziękuję – gdy coś dostaję.
A słowo przepraszam powiem,
gdy przykrość tobie zrobię.
Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
O jakich magicznych słowach mowiłwiersz? Co trzeba z tymi słowami zrobić? Kiedy mowimy proszę? Kiedy mowimy dziękuję? Kiedy mowimy przepraszam?
-
Oglądanie krótkiego filmiku „Czarodziejskie wyrazy”.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=wkqviVY_zlE
Po obejrzeniu, krótka rozmowa na temat treści:
• Jakie znamy czarodziejskie wyrazy?
• Kiedy ich używamy
\
-
Magiczne słowa” – zabawa ruchowa.
Rodzic. pokazuje dzieciom trzy duże klucze wycięte z papieru:
pierwszy klucz, czerwony – oznacza słowo „przepraszam”, drugi klucz, niebieski – oznacza
„dziękuję”, trzeci klucz, zielony – oznacza „proszę”. Dzieci zapamiętują wygląd kluczy. Następnie rodzic włącza dowolną muzykę, dzieci rytmicznie maszerują. Gdy muzyka cichnie, Rodzic. pokazuje dowolny klucz, a dzieci wykonują jeden z umowionych wcześniej gestow: na widok klucza czerwonego-dzieci przepraszają się, przytulają i mowią przepraszam cię;
na widok klucza niebieskiego-dzieci kłaniają się sobie i mowią dziękuję;
na widok klucza zielonego dzieci szybko stają w kole i udają, że podają sobie piłkę, jednocześnie mowiąc: proszę.
-
A teraz drogie dzieci proponuje poćwiczyć trochę nasz języczek – „Gimnastyka buzi i języka z Biedronką”
Link
-
„Maniery przy stole” – rozmowa kierowana wykorzystaniem ilustracji
Rodzic zadaje pytania
Czy można przy jedzeniu wstawać i siadać, kręcić się? Czy można przy stole grać na tablecie?
Czy można przy stole rozrzucać jedzenie? Czy można jeść np. surowkę ręką? Jakich słow używamy,zanim rozpoczniemy jedzenie? Jakich słow używamy, gdy skończymy jedzenie? Czym wycieramy buzię, jeśli się ubrudziliśmy?
-
Drogie dzieci nie zapominamy o zabawach na świeżym powietrzu- pamiętajcie o używaniu zwrotów grzecznościowych podczas zabawhhh
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
„Co zrobić gdy…?” – praca indywidualna z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie
rozwijania kompetencji społecznych.
Dziecko analizuje treść obrazka, opowiada, co się mogło wydarzyć i jak powinni zachować się uczestnicy zdarzenia.
Poniedziałek 12.04.2020
Tematyka: Jestem kulturalny
Dzień dobry. Witam Was drogie Krasnoludki.
Zapraszam do wspólnej zabawy i nauki.
1. Na początek trochę się poruszamy
2. „O żabce, ktora uwierzyła w siebie” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat wiary we własne możliwości. Autor Marlena Szeląg
Niedaleko stąd istnieje bardzo kolorowa łąka, na ktorej codziennie w letnie wieczory odbywa
się nad stawem niezwykły spektakl. Pokaz ten nosi nazwę „Taniec muzyki i światła”. Występują
w nim wybitni piosenkarze o wyjątkowych głosach, do ktorych należą najlepsze żabie śpiewaczki,
a w rytm muzyki nad tonią wody pięknie prezentują swoj taniec najwybitniejsze świetliki.
Przygrywa im niesamowita orkiestra świerszczy. Jest ślicznie, nastrojowo, wprost wzruszająco.
Dlatego też na te widowiska przychodzą, przylatują czy przypełzają nie tylko mieszkańcy
tej łąki, ale i pobliskich lasow, pol czy zagajnikow.
– Jak cudownie! Czyż nie jest to wspaniałe przedstawienie?! – rzekła żaba Honoratka do
żabiej koleżanki Rechotki i żabiego kolegi Lucka.
– Tak, masz rację, jestem oczarowana! Dziękuję, że mnie zaprosiłaś i tutaj przyprowadziłaś
– odpowiedziała Rechotka, ktora nie mogła oderwać oczu od pokazu.
– Rechotko, zamknij buzię, bo otworzyłaś ją tak szeroko, że zaraz mucha ci wpadnie! – śmiał
się Lucek.
– A daj jej spokoj! Niech ogląda! – wtrąciła Honoratka i dodała: – A poza tym… niech jej
mucha wpadnie, przynajmniej zje kolację!
Po tym niesamowitym spektaklu żaba Rechotka była tak niezwykle oczarowana i podekscytowana,
że nie mogła usnąć w swoim łożku pod liściem paproci. Marzyła o tym, by kiedyś zaśpiewać
na takim festiwalu. Wtem posmutniała. Wiedziała bowiem, że nie ma wystarczającego
talentu. I w tym momencie coś błysło nad jej głową, niczym jakaś spadająca gwiazda z nieba.
Rechotka podniosła w gorę oczy. Oj, w żadnym wypadku nie była to spadająca gwiazda.
– Hej, smutasie! Jestem Elfik Dobra Rada. I jestem tu po to, żeby dać ci dobrą radę! Dlaczego
się smucisz? – zapytał wesoło przybysz.
Rechotka opowiedziała mu o tym, jak bardzo chciałaby wystąpić kiedyś w spektaklu „Tańca
muzyki i światła” i jak wielkie ma marzenie, żeby zaśpiewać nad stawem obok najznakomitszych
żabich śpiewaczek.
– Nie trać wiary! Uwierz w siebie i sprobuj! Miej wielkie marzenia, one są do spełnienia! –
udzielił porady przybysz.
– Masz rację, Elfiku. Muszę uwierzyć w siebie. Dziękuję ci za dobrą radę!
– Nie ma za co! Pamiętaj. Uwierz w siebie, a wowczas wszystko stanie się możliwe! Pa! – To
mowiąc, Elfik zniknął, pozostawiając za sobą jeszcze przez moment świetlisty błysk na ciemnym
niebie.
Rechotka ucieszyła się i postanowiła uwierzyć we własne możliwości. Przecież gdy była jeszcze małą żabką, to wszyscy chwalili jej delikatny, ale dźwięczny głos.
Następnego dnia żaba udała się do nauczycielki muzyki z prośbą o darmowe lekcje śpiewu.
Pani Ela była już starszą ropuchą i nie bardzo miała siłę, aby uczyć kogokolwiek śpiewania. Gdy jednak Rechotka opowiedziała jej o swoim wielkim marzeniu, ta w końcu zgodziła się udzielić swojej byłej uczennicy darmowych porad. To był trudny i pracowity rok dla Rechotki. Codziennie z mozołem ćwiczyła śpiew, bo wierzyła, że kiedyś uda jej się wziąć udział w spektaklu„Tańca muzyki i światła”.
W końcu nadszedł dzień, kiedy żabka była w pełni przygotowana, aby stać się wybitną śpiewaczką.
Pozostało już tylko jedno – zgłosić się na casting do „Studia Artysty”, gdzie co roku,
wczesną wiosną wybierano nowych muzykow, śpiewakow i tancerzy do udziału w letnim spektaklu.
Żabka była niesamowicie podekscytowana. Gdy nadeszła jej kolej, aby zaprezentować
przed srogą komisją umiejętności, zaczęła się bać. W mig jednak przypomniała sobie słowa
Elfika i odzyskała wiarę we własne siły, za ktorą powrociła pewność siebie. Zaczęła śpiewać.
Jej głos był tak dźwięczny, melodyjny i lekki, że cała komisja oniemiała z zachwytu. Rechotka bezkonkurencyjnie dostała się do chorku żabich śpiewaczek, tym samym spełniając swoje największe marzenie.
Rozpoczęły się dwa miesiące wielkich przygotowywań do pokazu. Gdy festiwal „Tańca muzyki i światła” znowu powrocił, Rechotka, przejęta, ale dumna z siebie, zaśpiewała z innymi żabami najpiękniej, jak umiała. Oczywiście na spektaklu w pierwszym rzędzie na widowni zasiedli przyjaciele żabki – Lucek i Honoratka. Po zakończonym festiwalu rozległy się ogromne brawa,a na niebie błysło coś niesamowicie jasno, niczym spadająca gwiazda. Tak, to był Elfik Dobra Rada. Przyglądał się z wysoka małej żabce, ktora miała wielkie marzenia i jeszcze większą wiarę w to, że jest w stanie je spełnić.
3. Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?
W jakim miejscu działa się akcja utworu?
Co odbywało się na łące? O czym marzyła Rechotka?
Kto pocieszył Rechotkę? Jakiej rady udzielił żabce Elfik? W jaki sposob Rechotka
przygotowywała się do wzięcia udziału w spektaklu?
Jak myślicie, czy Rechotka wystąpiłaby w spektaklu „Tańca, muzyki i światła”, gdyby nie uwierzyła w siebie?
4. „Żabki i kałuże” – zabawa ruchowa z elementem skocznym. Dzieci-żaby skaczą po podłodze, naśladując żabki. Na klaśnięcie rodzica w ręce wskakują do pobliskich kałuż – rozłożonych na podłodze niebieskich szarf (lub rozłożonych skakanek), każda żabka do jednej. Podwojne klaśnięcie jest zaproszeniem do dalszego skakania.
5. „Żabka” – praca plastyczna, malowanie farbami.
Pomalujcie farbami sylwetę żaby.
6.Ćwiczenia oddechowe – Wąchanie kwiatuszka.
Dziecko naśladuje trzymanie kwiatuszka w ręce i wąchanie go – wciąga powietrze nosem, a wydycha ustami.
7. Posłuchajcie piosenki o żabce
https://www.youtube.com/watch?v=HAgdfTsCmSI
8. Dla chętnych- karta pracy
Piątek 09.04.2021 r.
Temat: Balet i opera nasze serce na teatr otwiera
1.”Dzień dobry Tato i Mamo kochana” – przywitanie się z domownikami piosenką https://www.youtube.com/watch?v=d5kZPs3CVno
- „Co to jest opera?” – rozmowa kierowana.
Rodzic pokazuje dzieciom ilustrację opery. Następnie tłumaczy, że opera to taki rodzaj przestawienia teatralnego, w którym aktorzy rozmawiają ze sobą, śpiewając, a muzyka buduje nastrój opowieści. Na koniec rozmowy rodzic włącza dzieciom fragment dowolnego libretta, gdzie śpiewają soliści i zespół np.: „Halka” Stanisława Moniuszki
- Ćwiczenia gimnastyczne „ Muzyczna gimnastyka”
- Grozik” – wprowadzenie piosenki
– Słuchanie piosenki, nauka tekstu. Dzieci słuchają piosenki i uczą się jej tekstu na pamięć, rytmicznie go powtarzając razem z rodzicem
Grozik sł. i muz. tradycyjne
Poszło dziewczę po ziele, po ziele, po ziele, nazbierało niewiele, niewiele, hej! Przyszedł do niej braciszek, połamał jej koszyczek! Oj, ty, ty! Oj, ty, ty! Za koszyczek zapłać mi!
Oj, ty, ty! Oj, ty, ty! Za koszyczek zapłać mi!
Tupią w miejscu. Klaszczą w dłonie. Grożą palcem, na przemian prawej i lewej ręki.
– „Śpiewamy piosenkę w sposób operowy” – śpiew z pomocą rodzica .Dzieci, stojąc próbują zaśpiewać tekst piosenki „Grozik” w sposób operowy.
- „Jak działa telefon” – zabawa badawcza, eksperyment.
- dwa plastikowe kubeczki, sznurek •
Rodzic robi dziurki w dnach dwóch plastikowych kubeczków. Następnie przeciąga dość długi sznurek (ok. 2 m) przez otwory i zawiązuje jego końce. Gdy telefon jest gotowy, dziecko trzyma przy uchu jeden kubeczek, a rodzic mówi do drugiego kubeczka jakieś hasło. Dziecko powtarza to co usłyszało. Uwaga! Telefon będzie działał, jeżeli podczas przekazywania informacji sznurek łączący kubeczki będzie bardzo naprężony (fale dźwiękowe rozchodzą się po sznurku).
- „Dmucham na wstążkę” rozwijanie mowy i wymowy.
Dziecko dmucha na wstążkę, którą trzyma przed swoją twarzą. Rodzic określa sposób dmuchania.
- „Poznajemy balet” – rozmowa kierowana.
Dziecko siedzi na dywanie , rodzic pokazuje im zagubioną baletkę i pyta: Czy wiecie, co to jest i do kogo mogło należeć? Następnie pokazuje ilustrację dziewczyny w strojach baletowych, np. z jakiegoś przedstawienia. Dzieci omawiają wygląd tancerzy i podają nazwy elementów ich stroju, tj. baletki
- „Nasze Jezioro Łabędzie” – improwizacja ruchowa do fragmentu muzyki z „Jeziora Łabędziego” Piotra Czajkowskiego.
Rodzic daje dzieciom chustę i pokazuje, w jaki sposób poruszają się baletnice (lekko, na palcach, sylwetka wyprostowana). Następnie włącza melodię, a dzieci zamieniają się w tancerzy baletu i próbują pokazać ruchem wszystkie emocje zawarte w utworze „Jezioro Łabędzie”.
- Kolorowanie baletnicy
Spacer z rodzicami
Czwartek 08.04.2021 r.
Temat: W teatrze
- 1.”Dzień dobry Tato i Mamo kochana” – przywitanie się z domownikami piosenką https://www.youtube.com/watch?v=d5kZPs3CVno
- „Teatralna maska” – lepienie z masy solnej lub masy papierowej
Rodzic przedstawia dzieciom różne proste kształty masek teatralnych. Dzieci z masy solnej tworzą dowolne maski teatralne na tekturze.
- „W teatrze” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat teatru
W teatrze Marlena Szeląg
W wygodnym fotelu siedzę w teatrze, przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali, wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna, bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie, do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej, odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony, poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi, a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą, jest rekwizytem, ręczną robotą. I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony, to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze, a gdy się boję, na scenę nie patrzę! Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę, łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę. Są też momenty wielkiej radości, skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski, chyba czekają na widzów oklaski? Z uśmiechem nisko nam się kłaniają, wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła i całą scenę znów zasłoniła. Wtem błysły światła w wielkiej sali, wszyscy ze swoich foteli wstali. I to już koniec jest przedstawienia – Teatrze magiczny, do zobaczenia!
Rodzic rozmawia z dzieckiem , zadaje pytania do wysłuchanego utworu:
-W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
– Po co chodzi się do teatru?
-Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?
-Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze?
(Rodzic rozmawia z dziećmi na temat , sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, biletów itp.)
-Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
-Czy byłeś?aś kiedyś w teatrze? Czy Ci się tam podobało? Jeśli tak, to dlaczego?
- „Kurtyna do góry, kurtyna w dół” – zabawa ruchowa przy piosence „ Magiczne miejsce teatr”
Dzieci maszerują po pokoju w rytm piosenki „ Magiczne miejsce”, trzymając za rogi koc w kształtach prostokątów lub kwadratów. Gdy muzyka cichnie, rodzic podaje hasło: Kurtyna w dół! – dzieci chwytają chusty za dwa rogi, wyciągają do góry ręce, stają na palcach i powoli kucają, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Gdy ponownie muzyka cichnie rodzic podaje hasło: Kurtyna w górę! – dzieci kucają i chwytają koc za dwa rogi, po czym powoli wstają, wyciągają ręce do góry i stają na palcach, naśladując chustą podnoszenie kurtyny. Wznowienie muzyki jest znakiem do dalszego marszu.
- „Który fotel w teatrze?” – zabawa matematyczna.
- 24 białe kartki 24 kartki z kropkami od 1 do 6 (po 4 kartki każdego rodzaju), taśma, nożyczki, szarfy w kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim (po 6 szarf w każdym kolorze), worek, 6 kartek w kolorach zielonym, czerwonym, niebieskim i żółtym – na każdej narysowane kropki od 1 do 6
Rodzic wyznacza miejsce w pokoju , które będzie pełniło funkcję sceny teatralnej. Następnie wraz z dzieckiem tworzy z kartek fotele dla widowni – cztery rzędy po sześć krzeseł . Na kartkach w pierwszym rzędzie zaznacza kreski w kolorze czerwonym, na kartkach w drugim rzędzie zaznacza kreski w kolorze niebieskim, w trzecim rzędzie – kreski w kolorze żółtym, w czwartym rzędzie – kreski w kolorze zielonym. Na kartkach nakleja białe karteczki z kropkami od 1 do 6 (w odpowiedniej kolejności).
Dziecko losuje kolorową kartkę z kropkami (kolory adekwatne z kreskami) z worka i siada na właściwej kartce – fotelu w domowym teatrze, np. dziecko wylosowało czerwoną karteczkę z 3 kropkami – siada na trzecim (mającym naklejoną karteczkę z trzema kropkami) krześle w pierwszym rzędzie (oznaczonym czerwoną szarfą).
- Zabawa ruchowa do piosenki „ Osiem kratek”
- „ Maska „- ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie masek po śladzie, kolorowanie maski według swojego pomysłu.
Czwartek 08.04.2021 r.
Temat: W teatrze
- 1.”Dzień dobry Tato i Mamo kochana” – przywitanie się z domownikami piosenką https://www.youtube.com/watch?v=d5kZPs3CVno
- „Teatralna maska” – lepienie z masy solnej lub masy papierowej
Rodzic przedstawia dzieciom różne proste kształty masek teatralnych. Dzieci z masy solnej tworzą dowolne maski teatralne na tekturze.
- „W teatrze” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat teatru
W teatrze Marlena Szeląg
W wygodnym fotelu siedzę w teatrze, przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali, wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna, bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie, do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej, odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony, poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi, a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą, jest rekwizytem, ręczną robotą. I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony, to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze, a gdy się boję, na scenę nie patrzę! Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę, łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę. Są też momenty wielkiej radości, skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski, chyba czekają na widzów oklaski? Z uśmiechem nisko nam się kłaniają, wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła i całą scenę znów zasłoniła. Wtem błysły światła w wielkiej sali, wszyscy ze swoich foteli wstali. I to już koniec jest przedstawienia – Teatrze magiczny, do zobaczenia!
Rodzic rozmawia z dzieckiem , zadaje pytania do wysłuchanego utworu:
-W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
– Po co chodzi się do teatru?
-Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?
-Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze?
(Rodzic rozmawia z dziećmi na temat , sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, biletów itp.)
-Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
-Czy byłeś?aś kiedyś w teatrze? Czy Ci się tam podobało? Jeśli tak, to dlaczego?
- „Kurtyna do góry, kurtyna w dół” – zabawa ruchowa przy piosence „ Magiczne miejsce teatr”
Dzieci maszerują po pokoju w rytm piosenki „ Magiczne miejsce”, trzymając za rogi koc w kształtach prostokątów lub kwadratów. Gdy muzyka cichnie, rodzic podaje hasło: Kurtyna w dół! – dzieci chwytają chusty za dwa rogi, wyciągają do góry ręce, stają na palcach i powoli kucają, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Gdy ponownie muzyka cichnie rodzic podaje hasło: Kurtyna w górę! – dzieci kucają i chwytają koc za dwa rogi, po czym powoli wstają, wyciągają ręce do góry i stają na palcach, naśladując chustą podnoszenie kurtyny. Wznowienie muzyki jest znakiem do dalszego marszu.
- „Który fotel w teatrze?” – zabawa matematyczna.
- 24 białe kartki 24 kartki z kropkami od 1 do 6 (po 4 kartki każdego rodzaju), taśma, nożyczki, szarfy w kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim (po 6 szarf w każdym kolorze), worek, 6 kartek w kolorach zielonym, czerwonym, niebieskim i żółtym – na każdej narysowane kropki od 1 do 6
Rodzic wyznacza miejsce w pokoju , które będzie pełniło funkcję sceny teatralnej. Następnie wraz z dzieckiem tworzy z kartek fotele dla widowni – cztery rzędy po sześć krzeseł . Na kartkach w pierwszym rzędzie zaznacza kreski w kolorze czerwonym, na kartkach w drugim rzędzie zaznacza kreski w kolorze niebieskim, w trzecim rzędzie – kreski w kolorze żółtym, w czwartym rzędzie – kreski w kolorze zielonym. Na kartkach nakleja białe karteczki z kropkami od 1 do 6 (w odpowiedniej kolejności).
Dziecko losuje kolorową kartkę z kropkami (kolory adekwatne z kreskami) z worka i siada na właściwej kartce – fotelu w domowym teatrze, np. dziecko wylosowało czerwoną karteczkę z 3 kropkami – siada na trzecim (mającym naklejoną karteczkę z trzema kropkami) krześle w pierwszym rzędzie (oznaczonym czerwoną szarfą).
- Zabawa ruchowa do piosenki „ Osiem kratek”
- „ Maska „- ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie masek po śladzie, kolorowanie maski według swojego pomysłu.
Środa 07.04.2021 r.
Temat: W świecie filmu .
1.”Dzień dobry Tato i Mamo kochana” – przywitanie się z domownikami piosenką https://www.youtube.com/watch?v=d5kZPs3CVno
- Zabawa ruchowo-naśladowcza przy piosence „Ojciec Wirgiliusz”
Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.
Hejże dzieci! Hejże ha!
Róbcie wszystko to co ja! (x2)
Dziecko na zmianę z rodzicami pokazuje, co trzeba zrobić, np. tupać, klaskać itp. Pozostali na przerwę w muzyce powtarzają zaproponowane przez ojca Wirgiliusza ( dziecko lub rodzic)gesty.
3.„Co to jest film?” – rozmowa z rodzicami
Rodzic porządkuje wiadomości dzieci i wprowadza pojęcie „film animowany, inaczej rysunkowy lub kreskówka
- „Filemon i Bonifacy” – słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat,
Filemon i Bonifacy Urszula Machcińska
Tu są uszka, tam ogonek. Proszę: oto Filemonek.
Prawie cały jak śnieg biały. Taki śliczny kotek mały.
Dzieci lubią tego kotka. Chce go głaskać, kto go spotka.
Jest tam jeszcze Bonifacy. Czuje się jak w kociej pracy.
Filemona wciąż pilnuje, Bo ten cały czas figluje.
Bonifacy ma futerko Całe lśniące jak lusterko.
Lubi mięsko, ciepłe mleczko, Kocią karmę i jajeczko.
Odwiedź kiedyś koty oba. Każdy z nich Ci łapkę poda.
Chyba, że będą zmęczone. Może miały trudny dzionek?
Rodzic rozmawia z dzieckiem , zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
-Jak nazywają się bohaterowie wiersza? Jak wygląda Filemon?
-Jak wygląda Bonifacy? Co lubią robić koty z wiersza?
5.Oglądanie odcinka filmu animowanego opowiadającego o przygodach tytułowych bohaterów.
Po obejrzeniu filmu rodzic pyta dzieci, czy rozpoznały bohaterów z bajki, i prosi o opowiedzenie ich przygód.
- Zabawa muzyczno-ruchowa „ Brudny kotek”
- „Jak powstaje film animowany?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przedstawia dzieciom schematyczny rysunek kota. Następnie tłumaczy, jak tworzono filmy animowane, pokazując kilka obrazków np. zwierzęcia, różniących się tylko położeniem jego ogona (ogon pod kątem 90 stopni, kolejny obrazek – ogon po kątem 70 stopni itp.). Rodzic szybko zmienia kolejne kartki, na których kot jest statyczny, a ogon się porusza.
Można wykorzystać do tego film edukacyjny:
- „Tworzymy swój film” – zabawa kreatywna. „W kinie” – rozmowa kierowana.
Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcie sali kinowej i odwołując się do ich doświadczeń, prosi o jej opisanie. Następnie pyta dzieci:
-Kto może przyjść do kina?
– Co trzeba mieć, by wejść do sali kinowej?
– Jak trzeba się zachować w kinie?
Rodzic proponuje dzieciom nakręcenie filmu przedstawiającego scenę z domowego dnia.
Rodzic jest reżyserem i kamerzystą. Po nakręceniu krótkiego filmu wspólnie go oglądają.
9.Spacer po najbliższej okolicy, wypatrywanie kotów.
Wtorek
06.04.2021 r.
Temat: Poznajemy wiarę we własne siły.
1.”Dzień dobry Tato i Mamo kochana” – przywitanie się z domownikami piosenką https://www.youtube.com/watch?v=d5kZPs3CVno
2. „Z wielką radością” – zabawa ruchowo-naśladowcza z rodzicami
Z wielką radością, z pięknym uśmiechem, witamy (imię dziecka) cię, cię, cię! !- Dzieci rozkładają szeroko ręce na boki w geście powitania.
Raz rączką prawą, raz rączką lewą. Do przodu, do tyłu, i raz, dwa, trzy! -Rysują ręką na swojej twarzy wielki uśmiech. Kłaniają się i trzykrotnie klaszczą w dłonie. Machają prawą ręką. Machają lewą ręką. Robią skok obunóż do przodu, a następnie skok obunóż do tyłu. Trzykrotnie tupią.
3. Słuchanie „Legendy o Smoku Wawelskim” – słuchanie utworu i rozmowa na temat wiary we własne siły, jaką prezentował szewc Skuba.
Legenda o Smoku Wawelskim Weronika Kostecka
Czy wiecie, co upamiętnia krakowski pomnik smoka stojący u stóp Wawelu? Ten potwór jest na szczęście z metalu i nikomu nie może zrobić krzywdy, ale jego pierwowzór nie na żarty nastraszył mieszkańców Krakowa. Dawno, dawno temu, tak dawno, że nikt już nawet nie pamięta, kiedy dokładnie to się wydarzyło, w pieczarze pod Wawelskim Wzgórzem zamieszkał najprawdziwszy, straszliwy smok ziejący ogniem. Gdy wydawał z siebie złowrogi ryk, drżały ściany wszystkich domów, a nawet ściany zamku, w którym mieszkał król Krak. Smok polował na pasące się owce i inne zwierzęta. Pożerał je, a gdy tylko ponownie zgłodniał, znów wyruszał na łowy, wprawiając w przerażenie wszystkich mieszkańców. Zdarzało mu się też porywać bezbronne dziewczęta. Ze strachu o swoje córki i żony krakowianie sami zaczęli podrzucać mu pod jaskinię tłuściutkie owce z nadzieją, że gdy potwór się naje, nie będzie polował. Wszyscy jednak drżeli na myśl, że w końcu zabraknie zwierząt… Król Krak rozmyślał od rana do wieczora, jak się pozbyć smoka. Ogłosił nawet, że śmiałek, który zabije potwora, dostanie w nagrodę rękę królewskiej córki. Kolejni rycerze stawali do walki ze smokiem, ale żaden z nich nie zdołał go pokonać. Tym, którzy mieli szczęście, udawało się uciec; innych smok pożerał, i to razem ze zbroją. Królewna płakała, król nie spał po nocach ze zmartwienia, a mieszkańcy byli coraz bardziej przerażeni. Któregoś dnia do zamku przybył szewczyk Skuba i skłonił się przed królem. – Wiem, jak uwolnić Kraków od tego podłego potwora! – obwieścił. Król wysłuchał całego planu. „To się może udać!” – pomyślał. Jeszcze tego samego dnia szewczyk zamknął się w swoim warsztacie i przystąpił do pracy, dodając sobie odwagi wesołą piosenką: Może nie jestem rycerzem, ale w swój rozum wierzę! Wiem, jak Kraków ocalić, król mnie na pewno pochwali! Potwór nie będzie już szkodzić. Król mnie za to nagrodzi! Oto, co wymyślił Skuba: zdobył gdzieś piękną, owczą skórę, wypełnił ją siarką i smołą, a następnie zszył wszystko tak zręcznie, że wypchana owca wyglądała jak żywa. Nad ranem podrzucił ją pod smoczą pieczarę. Gdy tylko smok się obudził i poczuł, że jest głodny, wypełzł na zewnątrz i zauważył smakowicie wyglądającą, tłuściutką owcę. Rzucił się więc na nią i połknął w całości, mlaszcząc z apetytem olbrzymim smoczym jęzorem. Minęło jednak zaledwie kilka chwil, gdy uczucie sytości ustąpiło miejsca straszliwemu pożarowi żołądka. Potwór poczuł, jak gdyby ogień trawił go od wewnątrz! Z upiornym jękiem smok rzucił się do brzegu Wisły i chcąc ugasić pragnienie, począł pić wodę; pił i pił, aż napęczniał tak bardzo, że nagle pękł z hukiem i rozpadł się na milion kawałków! Mieszkańcy Krakowa wiwatowali na cześć sprytnego szewca, a król Krak dotrzymał słowa: wkrótce Skuba i królewna stanęli na ślubnym kobiercu. Skuba opływał od tej pory we wszelkie dostatki, żal mu było jednak porzucić swoje ulubione zajęcie… dlatego nadal szył poddanym buty!
Rodzic rozmawia z dzieckiem ,zadaje pytania do wysłuchanego utworu:
-Jaki straszliwy potwór mieszkał dawno temu w Krakowie?
-Co stawało się z rycerzami, których król wysyłał do walki z potworem?
– W jaki sposób Skuba zgładził potwora?
-Czy szewczyk pokonałby smoka, gdyby nie wierzył w siebie i swój plan?
– Dlaczego?
- „Przedszkolaki tańczą” – zabawa taneczna przy piosence „ Kaczuszki”
- Zapoznanie z pracą szewca na podstawie bajki „ Szewc i Elfy”
- Nauka wiązania sznurowadeł- doskonalenie motoryki małej.
7. „Kiedy i dlaczego trudno nam uwierzyć w siebie?” – rozmowa z rodzicami .
• marker, duży karton
Dzieci wypowiadają się na temat tego, czego nie lubią robić z braku wiary w siebie. Rodzic zapisuje na kartce pomysły lub tworzy schematyczne obrazki. Może również wcześniej przygotować ilustracje przedstawiające sytuacje, w których dzieci często czują zakłopotanie i niepewność. Dzieciom będzie wówczas łatwiej zrozumieć „wiarę i brak wiary w siebie”. Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, dlaczego w niektórych sytuacjach trudno uwierzyć w siebie i coś zrobić, oraz o towarzyszących temu uczuciach (obawa, że coś wyjdzie nie tak, strach przed odmową lub porażką, wstyd, że ktoś nas wyśmieje, nieśmiałość, a także ból brzucha, szybsze bicie serca, płacz).
8.„Dla kogo te buty?” – zabawa matematyczna (klasyfikowanie, określanie wielkości przedmiotów, przeliczanie)
• różne rodzaje butów męskich, damskich, dziecięcych
Rodzic pokazuje różne rodzaje butów i pyta dzieci, kto może je nosić, kiedy i w jakich sytuacjach. Dzieci podają nazwy butów i ustawiają je przy odpowiednich sylwetach: kobieta, dziecko, mężczyzna, uzasadniając swoją decyzję. Wspólnie przeliczają liczbę par i liczbę pojedynczych butów.
• różne rodzaje butów męskich, damskich, dziecięcych
9. Rysowanie kredą na płytach chodnikowych bohaterów poznanej legendy.
Praca w ramach PPP
• „Znajdź parę butów” –udzielanie wsparcia w zakresie doskonalenia percepcji wzrokowej i pamięci. Rodzic rozkłada na dywanie kilka par butów i przykrywa je nieprześwitującymi materiałami lub dużymi kawałkami materiału.. Dziecko naprzemiennie z rodzicem odkrywa po dwa buty. Jeśli znajdzie parę, odkłada ją obok siebie.
Piątek 02.04.2021 r.
Temat: Co znajdę pod skorupką?
1. Zabawa ruchowo-naśladowcza z rodzicami przy piosence „ Zabawa z rodzicami”
https://youtu.be/d9QpLpx5gzs
2. „Kalkujemy pisanki” – ćwiczenie grafomotoryczne, kalkowanie przez papier śniadaniowy.
Rodzic daje dzieciom kolorowankę, na których widnieją duże jaja z prostymi wzorami. Dziecko
nakrywa kolorowankę papierem śniadaniowym (można spiąć kolorowankę i papier śniadaniowy spinaczem lub klipsem biurowym, tak aby się nie przesuwały) i ołówkami odrysowują na nich pisankę.
3. Zabawa muzyczno-ruchowa „ Na ziemi zostaje”
https://youtu.be/S5TFdKc6TB4
4. „O jajkach słów kilka” – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji na temat jaj znoszonych przez różne ptaki.
jajko
Rodzic prezentuje napis jajko do czytania globalnego. Rozmawia z dzieckiem na temat wielkości i wyglądu jaj znoszonych przez różne ptaki (przepiórka znosi małe nakrapiane jajko, kura, kaczka, gęś – większe jajko, struś – największe), pokazuje ilustracje przedstawiające jaja oraz ptaki, które je składają, dobiera obrazki parami. Następnie miesza obrazki i prosi dziecko o dobranie jaj do odpowiednich ptaków
5. „Co znajdę pod skorupką?” – zabawa badawcza. Zachęcamy do wspólnego wykonania eksperymentu .
Rodzic przygotowuje dwa jajka kurze – jedno zwykłe, świeże, drugie ugotowane na twardo. Pyta dziecko, czy wie, co kryje się pod skorupką. Po wypowiedziach dziecka rozbija na talerzu jedno jajko oraz kroi na pół jajko ugotowane i wskazuje białko oraz żółtko. Dzieci obserwują
„Obierz jajko” – praca indywidualna z dzieckiem wymagającym wsparcia w rozwijaniu motoryki małej.
6. „Masażyk jajem” przy muzyce relaksacyjnej
https://youtu.be/_Lbq7wStr1g
https://youtu.be/Eh_dH40FRhc
7. Ćwiczenia ruchowo-naśladowcze z wierszem Marleny Szeląg Masażyk z jajem
Rodzic czyta wiersz a dziecko naśladuje czynności
Te oto jajka nie są zbyt duże,
zapewne są to jajeczka kurze.
Umaluję jaja na różne kolory
i pędzlem zrobię dziwaczne wzory.
Z góry do dołu zrobię paseczki
i palcem na nich małe kropeczki.
Och, jakie ładne jajka stworzyłem,
a jak się bardzo przy tym zmęczyłem!
Położę się obok moich jajeczek,
posłucham sobie świątecznych bajeczek.
Lecz jakieś dziwy z jajkami się stały,
nagle skorupki ich popękały!
Z jajek tych wyszły kurczątka – ptaszki,
onieśmielone wbiegły mi pod paszki!
8.Pisanki – oglądanie pisanek, kraszanek ( w zależności od tego co mamy w domu). Dzieci je dotykają, określają ich kolor i sposób wykonania.
9..Moja pisanka ” – praca plastyczna według pomysłu dzieci na podstawie inspiracji z filmu „Wielkanocnej bajki”
https://youtu.be/JerFyF9tUC4
Malowanie ugotowanego na twardo jajka dostępnym materiałem np. kolorowymi mazakami, farbami, klejem brokatowym.
Do tego zadania potrzebne będą: jajko, ugotowane na twardo, pędzel i farby oraz podstawka na jajko. Dziecko maluje jajko wg własnego pomysłu.
10. .Zabawa ruchowo- naśladowcza przy Piosence o zajączku
https://youtu.be/djeIsKbAsrQ
Praca w ramach PPP
• „Obierz jajko” –rozwijanie motoryki małej.
Dziecko samodzielnie obiera jajko ze skorupki. Z pomocą rodzica może wykonać kanapkę.
11. Ćwiczenia ruchowo-naśladowcze z wierszem Marleny Szeląg Masażyk z jajem
Rodzic czyta wiersz a dziecko naśladuje czynności
Te oto jajka nie są zbyt duże,
zapewne są to jajeczka kurze.
Umaluję jaja na różne kolory
i pędzlem zrobię dziwaczne wzory.
Z góry do dołu zrobię paseczki
i palcem na nich małe kropeczki.
Och, jakie ładne jajka stworzyłem,
a jak się bardzo przy tym zmęczyłem!
Położę się obok moich jajeczek,
posłucham sobie świątecznych bajeczek.
Lecz jakieś dziwy z jajkami się stały,
nagle skorupki ich popękały!
Z jajek tych wyszły kurczątka – ptaszki,
onieśmielone wbiegły mi pod paszki!
12. Pobyt na świeżym powietrzu.
Czwartek 01.04.2021 r.
Temat dnia: Symbole wielkanocne.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza z rodzicami przy piosence „ Zabawa z rodzicami”
- „Wielkanocne zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych
- Szeląg. Baranek
Położyły go obok rzeżuchy w wielkanocnym koszyku maluchy.
Dołożyły pięć pisanek: „Niech się cieszy, nasz…!”
Koszyczek wielkanocny W nim baranek i pisanki,
wielkanocne niespodzianki.
W nim też kurczak się ukrywa,
jak ten koszyk się nazywa?
Baba wielkanocna Słodkim lukrem jest polana,
na Wielkanoc jest podana.
Pisanki Na Wielkanoc jajka zdobię,
różne szlaczki na nich robię.
Dodam także naklejanki i tak z jajek są…
- Ćwiczenia gimnastyczne
- Wysłuchanie wiersza „Śniadanko baranka” i rozmowa na jego temat.
Śniadanko baranka
Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.
Kotek pije mleko, kości je Azorek.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?
Baś, baś baranku, chodź na śniadanko,
Mam tu dla ciebie trawę i sianko.
Baś, baś baranku, pachnące sianko
Nie mów meee, nie mów beee Tylko jedz.
Misie lubią miodek, ziarna kurka dziobie.
Dzieci kaszkę z mlekiem zajadają sobie.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?
Rodzic zadaje pytania: Kto jest bohaterem wiersza?
Jakie jeszcze zwierzęta były wymienione w wierszu?
Co je na śniadanko baranek, a co inne zwierzęta z wiersza?
Czy piosenka jest wesoła, czy smutna?
- „Co to za zwierzę ?” – zabawa słuchowa.
- „Bazie” – układanie bazi na dywanie z małych kamyków lub innych dostępnych materiałów.
- „Palma wielkanocna” .
Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające różne palmy wielkanocne i opowiada, z czego są zrobione.
- „Pęknięta pisanka”– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Rodzic przecina kolorową pisankę lub drukuje ilustrację na 5–6 części i prosi dziecko o jej złożenie.
- „Siejemy owies” – rozmowa kierowana połączona z działaniem. Wspólne sianie owsa.
Rodzic pokazuje dzieciom ilustrację przedstawiającą naczynie z młodym owsem, ziarna owsa, a także dojrzały owies. Dzieci opisują wygląd młodego owsa, jego nasion i dojrzałej rośliny.
Rodzic tłumaczy dziecku , że z Wielkanocą związana jest również tradycja siania owsa doniczce i dojrzała roślina
- „Baranek” – praca plastyczna – wyklejanie watą
Rodzic delikatnie wycina baranka a dziecko przyczepia go do słomki i umieszcza w pojemniku z owsem.
W miarę możliwości pobyt na świeżym powietrzu ( własne podwórko).
Środa 31.03.2021 r.
Temat „ Kolorowe pisanki”
- Zabawa ruchowo-naśladowcza z rodzicami przy piosence „ Zabawa z rodzicami”
- „Rysujemy jajka światłem” – ćwiczenia motoryki.
- latarka, duży arkusz papieru z narysowanym jajkiem w kształcie litery o z zaznaczonym (za pomocą strzałki) kierunkiem kreślenia
Rodzic przyciemnia pokój. Do ściany przypina duży arkusz papieru, na którym narysowane jest jajko w kształcie litery o z zaznaczonym (za pomocą strzałki) kierunkiem kreślenia. Rodzic rysuje pisankę światłem latarki, a póżniej dziecko .
- Zabawa ruchowa przy piosence Baby Shark
- „Jajko” – rozwiązanie zagadki M. Szeląg.
Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku,
a na Wielkanoc w świątecznym stroiku.
Dobre na twardo, na miękko, smażone,
pisanką się staje, gdy jest zdobione.
- „Kolorowe jajka” – wycinanie nożyczkami .
- kartki z konturami 6 jajek, nożyczki Dzieci młodsze: jeśli nie potrafią jeszcze dobrze wycinać, w tej czynności pomaga im rodzic
Rodzic rozdaje dziecku kolorowe kartki z konturami jajek ,kartki w różnych kolorach lub może wydrukować (powinny wyciąć 1 arkusz po 6 jajek, rodzic wycina 3 arkuszy -18 jajek) . Dzieci wycinają jajka, które będą potrzebne do późniejszych zadań dydaktycznych,
- „Działania z kolorowymi pisankami” – zabawy matematyczne
(sznurek , sylwety jajek wycięte przez dzieci)
. – „Segregujemy pisanki” – zabawa klasyfikacyjna. Dzieci segregują wycięte wcześniej sylwety pisanek ze względu na kolor.
– „Liczymy jajeczka” – doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania. Dzieci biorą po 6 wyciętych z papieru pisanek. Rodzic podaje różne działania, np. mówi: Ile to jest dwie pisanki dodać dwie pisanki?, a dzieci dokładają lub odejmują sylwety jajek i podają wynik.
(sylwety jajek wycięte przez dzieci)
Dzieci młodsze biorą 4 pisanki. Rodzic zadaje im inne, prostsze działania
– „A co po tej pisance?” – zabawa w rytmy. Rodzic układa różne rytmy z kolorowych jajek. Dziecko kontynuuje rytmy,
- .Zabawa paluszkowa „ Zajączek wielkanocny”
- Zapraszamy do wykonanie wspólnie z dziećmi eksperymentów z jajkami
- Jajko- ćwiczenia motoryki małej.
Połącz kropki, pokoloruj pisankę , pomóż króliczkowi dojść do marchewki
10.„Kolorowe pisanki ” – zabawa z kodowaniem.
- taśma malarska, duży żółty i duży czerwony kwadrat pisanki (np.: kolorowanki lub plastikowe jajka po „niespodziance
Rodzic wykleja na podłodze kratownicę taśmą malarską , lub sznurkiem (tworzy dużą kratownicę o wymiarach 4×4). Jeśli dzieci nie rozróżniają jeszcze strony lewej i strony prawej, mogą w tym ćwiczeniu posługiwać się pojęciami, np.: obróć się w stronę okna, obróć się w stronę drzwi.
Rodzic wyznacza „start” – kładzie na wybranym (zewnętrznym) polu żółty kwadrat, oraz „metę” – kładzie na wybranym (zewnętrznym) polu czerwony kwadrat. Dziecko układa na kratownicy pisankę lub kilka pisanek. Zadaniem dzieci i rodziców jest poruszanie się po kratownicy tak, by zebrać wszystkie pisanki. Jedno dziecko staje na miejscu „start” (na żółtym kwadracie), jego zadaniem jest poruszanie się po kratownicy zgodnie z instrukcją podawaną przez jednego z rodziców lub rodzeństwa .Np: krok do przodu, krok do przodu, obróć się w lewo, czyli w stronę okna, krok do przodu, podnieś pisankę, krok do przodu, krok do przodu, aż dziecko dojdzie do punktu w kolorze
Spacer w pobliżu domu – zabawy dowolne na wyznaczonym terenie, rysowanie pisanek kredą na płytach chodnikowych.
Praca w ramach PPP
- sylwety jajek wycięte przez dzieci
„Rytmy z kolorowych jajek” –Rodzic układa rytmy z kolorowych jajek – trudniejsze niż podczas zajęć głównych – dziecko je kontynuuje.
- „Rysuję w powietrzu pisanki wstążką”( • kijek ze wstążką )–ćwiczenia nadgarstka i chwytu pisarskiego. Dziecko za pomocą kijka ze wstążką rysuje w powietrzu jajka.
30.03.2021 r.
„Przygotowania do świąt”
- Przywitanie się z domownikami piosenką „Leci marzec”
Wstawić link
- „Kotki czy kot?” – zabawa tematyczna. Rodzic pokazuje dzieciom kota maskotkę i gałązkę bazi.
Dziecko podaje nazwy tych przedmiotów i opisują ich wygląd, zwracając szczególną uwagę na podobieństwa między kotem a kotkami bazi.
- Zabawa muzyczno-ruchowa „ Rytmiczna rozgrzewka w podskokach”
5..Nauka piosenki „ Pisanki, kraszanki”
Kącik Dobrego Startu pod redakcją naukową prof. Marty Bogdanowicz.
Pomoce • sznurki, klocki, nakrętki, pióra
- „Pisanki, kraszanki” – nauka piosenki. Dzieci słuchają piosenki odtwarzanej z you tube
Po wysłuchaniu rozmawiają o jej treści. Rodzic sprawdza, czy dziecko rozumie słowo kraszanki Następnie rodzic podaje kolejne wersy – dzieci wspólnie powtarzają. Podczas następnego powtórzenia dzieci „wygrywają” rytm piosenki na dowolnych instrumentach np. plastikowe kubeczki
- „Pisanki ze sznurka” – ćwiczenie komunikacji. Rodzic pyta :Jaki kształt ma jajko? Co ma kształt podobny do jajka? Dzieci wyszukują w domu przedmioty o kształcie podobnym do jajka. Kładą je w szeregu na środku dywanu. Rodzic wspólnie z dzieckiem przelicza przedmioty od 1 do 10. Jeżeli jest mniej przedmiotów niż 10, Rodzic dopełnia je do 10. Jeżeli jest ich więcej, po każdej dziesiątce rodzic i dziecko rozpoczynają liczenie od nowa. Następnie rodzic otacza 10 przedmiotów sznurkiem – tworzy jajko. Mówi: Oto jajo, ma 10 wzorków. Spróbuj ułożyć na podłodze kształt jajka ze sznurka. Możesz je ozdobić różnymi klockami, nakrętkami, piórkami lub innymi przedmiotami z pokoju .
Rodzic wypowiada kolejno kilka słów, np.: jajo, jajeczko, jajecznica. Dzieci mówią, które słowo jest najkrótsze, a które najdłuższe. Dzielą słowa na sylaby, przeliczają ich liczbę.
- „Tańczymy” – ćwiczenia ruchowe i ruchowo-słuchowe. Rodzic proponuje stworzenie ilustracji ruchowej do piosenki. Prosi dziecko, aby wymyśliło ruch ilustrujący treść piosenki.
6.„Kolorowe bazie” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat utworu.
W wielkanocny dzień do domu przyszły białe bazie w gości,
by pisankom po kryjomu kolorów zazdrościć.
Bo ich nie pomalowano, nikt o baziach nie pamiętał,
choć też chciały na Wielkanoc przywdziać strój od święta.
Nie chcą się już dłużej bielić, chcą w zieleni żyć, w purpurze!
Czyż są gorsze aniżeli zwykłe jajko kurze?
Aż z lusterka przyfrunęła malusieńka, śmieszna tęcza.
Zaraz wzięła się do dzieła, by je poupiększać! (…)
Ubarwiła każdą baźkę mała tęcza uśmiechnięta!
I dopiero wtedy właśnie zaczęły się święta.
- zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu: Kto przyszedł w wielkanocny poranek do domu? Po co przyszły bazie? Czy bazie mogą chodzić? Komu zazdrościły? Kto pomalował bazie? Jakie stały się bazie? Czy historia przedstawiona w wierszu mogła się zdarzyć naprawdę?
- „Bazie” – praca plastyczna. • kolorowe kartony, brązowe kredki, czarno-biała gazeta, klej
Dzieci rysują na kolorowym kartonie trzy grube brązowe kreski – są to gałązki. Następnie drą fragment czarno-białej gazety na małe kawałki – będą to bazie kotki. Dzieci naklejają „kotki” na narysowanych gałązkach.
Dzieci młodsze dostają kolorowankę z baziami, którą kolorują, a w miejsce „kotków” przykle- jają kawałki białej plasteliny.
8.„Happy Easter” – zabawa ruchowa z językiem angielskim.
Rodzic pokazuje ilustracje: jajko – an egg, zając – a bunny, owca – a sheep i głośno wymawia ich nazwy po angielsku. Dzieci maszerują przy utworze F. Chopina „Wiosna” op. 74 nr 2.
1327AB05F2119F&selectedIndex=20&FORM=IRPRST
Podczas przerwy w muzyce rodzic pokazuje jedną z ilustracji, a dzieci głośno powtarzają jej nazwę w języku angielskim i wykonują umówiony wcześniej ruch, np.: jajko – kulą się, owca – chodzą na czworakach, zając – podskakują w miejscu. Na klaśnięcie w ręce dzieci wstają i głośno krzyczą: Happy Easter! czyli Wesołych Świąt!. Po tym okrzyku rodzic wznawia muzykę, a dzieci kontynuują swój marsz.
- „Miłe czy niemiłe?” – zabawa sensoryczna.
POMOCE: • nieprzezroczysty worek z różnymi przedmiotami (miłymi i niemiłymi w dotyku, np. kamyki, drobne pluszowe zabawki, autka, klocki, piłki pluszowe, piłki z kolcami itp.)
- Spacer po najbliższej okolicy – obserwacje przyrodnicze, szukanie wierzb z baziami, przyglądanie się „kotkom” na gałęziach wierzbowych
Poniedziałek 29.03.2021 r
Temat dnia „Poznajemy tradycję”
Witajcie kochane Krasnoludki. Mamy nadzieję że miło spędziłyście miniony weekend. W tym tygodniu czeka nas dużo pracy. Zaczynamy od powitanki:
1.Przywitanie się z domownikami piosenką ” Leci marzec”
https://www.youtube.com/watch?v=d5kZPs3CVno
- W tym tygodniu przygotowujemy się do Wielkanocy, zanim jednak rozpoczniemy mam do Was ogromną prośbę Mamo i Tato: usiądźcie naprzeciwko Waszej pociechy, szeroko się do niej uśmiechnijcie i mocno przytulcie .
Zacznijmy ciepłym gestem
.Kochane dziecko, z pewnością nie możesz się już doczekać wizyty Króliczka. Wasi rodzice rozpoczęli już przygotowania do tych dni. Okna zrobiły się lśniące, odświeżona została garderoba, na stole w kuchni powoli widać wielkanocne dekoracje. A jak wyglądają Wasze pokoje? Czy żaden klocek nie leży na ziemi? Czy wszystkie kredki są w pudełeczku? Drodzy Rodzice, to idealny czas, aby zachęcić Wasze przedszkolaki do drobnej pomocy i kogą to zrobić w rytm piosenki „Mała Orkiestra Dni Naszych – Piosenka o sprzątaniu domu
3.Zapoznanie z tradycją Świąt Wielkanocnych na podstawie filmu edukacyjnego „ Tradycje Wielkanocne”
4.Jajo” – zabawa integracyjna z rymowanką. ( Potrzebne będą mazaki i styropianowe, lub kartonowe jajko)
Dzieci siedzą na dywanie (pośrodku koła leżą kolorowe mazaki), z ręki do ręki podają między domownikami styropianowe jajko, recytując rymowankę. Na hasło: trzy! – ozdabia je, rysując na nim mazakami trzy dowolne kropki. Robimy co chwilę krótką przerwę .Zabawę kontynuujemy do momentu, aż jajo będzie całe ozdobione.
„Jajo” Marlena Szeląg
Zwykłe jajo krąży w kole i narzeka na swą dolę.
Chce na święta być pisanką, kolorową nakrapianą.
Gdy dostaniesz jajo ty, rysuj na nim kropki trzy!
- „Spacer z pisanką” – ćwiczenie równowagi.
Dziecko maszeruje po dywanie wysoko unosząc kolana. Na sygnał rodzica (klaśnięcie) dziecko staje na jednej nodze, kładąc sobie kartonowe jajko na kolanie drugiej nogi (uniesionej w górę). Na zmianę ćwiczą chód i stanie jednonóż na prawej i lewej nodze. Maszerując, dziecko trzyma –kartonową pisankę na głowie.
- „Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat tradycji wielkanocnych.
https://www.bing.com/images/search?q=wielkanocny+st%c3%b3%c5%82&id=56DFB6996C503C4F166A9997526860DD8ABA32F5&FORM=IQFRBA
„Wielkanocny stół” Marlena Szeląg
Wielkanocny stół już obrusem nakryty,
w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.
Na środku święconka, a w niej pisanki
– jajka zdobione we wzorki i plamki.
W wazonie świątecznie się prezentują bazie,
co kotki swe pokazują. Już na talerzach kiełbasa biała,
zalana barszczem jest prawie cała.
A tam mazurek – wypiek świąteczny,
posyła babie ukłon serdeczny.
Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą, wraz z życzeniami bliscy je zjedzą…
Już na śniadanie goście przybyli – na stole symbole tradycji odkryli.
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
– O jakim święcie jest mowa w wierszu?
-Czym nakryty był stół?
-Co znajdowało się na świątecznym stole?
– Po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka?
-Jak myślicie, co to jest tradycja?
– Czy według Ciebie jest ważna, dlaczego?
Jakie znasz inne tradycje związane z Wielkanocą, o których nie było mowy w wierszu?
- „Szykujemy wielkanocny stół” – zabawa tematyczna.
Dziecko wraz z rodzicami szykują dla misiów i lalek wielkanocny stół.
( biały obrusik, zabawkowe naczynia i sztućce, zabawkowe produkty spożywcze i/ lub ilustracje przedstawiające potrawy wielkanocne, pisanki, wazon z baziami, cukrowy baranek, spodek z rzeżuchą, miśki i lalki )
- „Lekcja ciszy i milczenia” – zabawa wyciszająca i ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej wg Marii Montessori. Potrzebne będą: taśma malarska lub sznurek, muzyka relaksacyjna
Rodzic układa na podłodze za pomocą taśmy malarskiej lub długiego sznurka dużą elipsę. Zadaje pytanie
-Co przypomina ten kształt? (np. jajko), tłumaczy, że taki kształt nazywamy elipsą. Przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej, w absolutnej ciszy) domownicy idą stopa za stopą po taśmie malarskiej (po obwodzie elipsy) z rozłożonymi na boki rękoma, zachowując równowagę
- Będziemy uczyć się rysować symbole Wielkanocy krok po kroku. Przygotujcie kartkę, ołówek i kolorowe kredki . Dzisiaj rozpoczniemy od pisanki. Instrukcję znajdziecie tutaj: https://youtu.be/KhHkq52nraU
- Pogoda powoli robi się wiosenna. Podczas spacerku możecie odnaleźć już pierwsze jej symbole .
- Dziękuje Wam serdecznie za dziś!
Praca w ramach PPP
„Wielkanocne symbole” udzielanie wsparcia w doskonaleniu analizy sylabowej oraz poszerzaniu słownictwa.
Rodzic pyta dziecko, czy pamięta, jakie symbole wielkanocne pojawiły się w wierszu czytanym na zajęciach. Następnie przedstawia je na ilustracjach – dziecko podaje nazwę tego, co widzi na ilustracji, dzieli dane słowo na sylaby, określa liczbę sylab w słowie
Kartki z Iskierkami Emocji
W ramach akcji Kartki z Iskierkami Emocji, nasza grupa nawiązała współpracę z przedszkolakami z Jarocinami. Krasnoludki dostały piękne kartki, list oraz słodkości od przedszkolaków z Jarocina.
Innowacja pedagogiczna Emocja – moduł Empatia
Teatrzyk „Alicja on-line. Interaktywne spotkanie z bajką” w wykonaniu gości z Krakowa
Światowy Dzień Zespołu Downa
Walentynki
Krasnoludki poznały legendę ,,O Smoku Wawelskim” w trakcie zajęć dowiedziały się gdzie na mapie leży miasto Kraków
11 luty 2021
„W Karnawale same bale”
W dzisiejszym dniu w naszej grupie odbył się Bal Karnawałowy. Gościliśmy piękne królewny, kotki, biedronki, spidermenów, policjantów i wiele innych bajkowych postaci. Zabawa była bardzo udana.
9 luty 2021
„Dzień Bezpiecznego Internetu”
9 lutego obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu. Krasnoludki poznały urządzenia za pomocą których można korzystać z internetu, oraz niebezpieczeństwa płynące z jego użytkowania . Stworzyły również kodeks korzystania z internetu wspólnie z misiem Leonem.
1 luty 2021
Innowacja pedagogiczna „Emocja”
Zrealizowaliśmy III moduł „Moc słów” innowacji pedagogicznej „Emocja”.
Dzieci wyruszyły pociągiem do Krainy Magii Słów. Poznały „bajkę o ciepłym i puchatym”. Wykonały „Medale wdzięczności”. Przeprowadziliśmy eksperyment z ryżem i emocjami, we współpracy z rodzicami została zorganizowana wystawka nt. puchatych i kolczastych słów.
Dzień Babci i Dziadka w naszej grupie
„Dziś dla babci słońce mamy i całuski dla dziadziusia,Dziś życzenia wnuczek składa i piosenki śpiewa wnusia”
Krasnoludki bardzo lubią zimę….
Nasze zabawy na śniegu:
Nasza Pani Zima
Fotorelacja z występu Bożonarodzeniowego w naszej grupie 🙂
Nasza sala zamieniła się w świąteczną scenę , aby w pięknych strojach nasze Krasnoludki mogły zaprezentować swój występ oraz przywitać się ze Świętym Mikołajem….
07.12.2020
Mikołajki w naszej grupie 🙂
o6.12.2020
W oczekiwaniu na Świętego Mikołaja
W ramach projektu edukacyjnego ,,Idź ty lepiej Koziołeczku szukać swego Pacanowa” Krasnoludki wspólnymi siłami zbudowały ,,odjazdową maszynę” dla Koziołka Matołtka
03.12.2020
Miło nam poinformować o zajęciu I miejsca w konkursie plastycznym ,,Mato , tato jedź bezpiecznie” przez Zosię z naszej grupy. Serdecznie gratulujemy!
2.12.2020
Konkurs plastyczny Portret Wyobraźni
23-27.11.2020
W ostatnim tygodniu listopada realizowaliśmy II moduł „Wyobraźnia” innowacji pedagogicznej „Emocja”
23.11.2o2o
Krasnoludki w ramach akcji „Pomoc za odwagę” wykonały kartki świąteczne dla kombatantów II wojny światowej.
20.11.2020
Dzieci z naszej grupy wykonały Kartki z Iskierkami Emocji dla kolegów z Przedszkola w Janikowie. Napisaliśmy również list do naszych kolegów w którym opowiedzieliśmy o naszym przedszkolu oraz złożyliśmy życzenia świąteczne. Przedszkolaki z Janikowa równiez wykonały dla nas piękne kartki świąteczne

Hisilicon Balong
10.11.2020
Narodowe Święto Niepodległości jest najważniejszym polskim świętem narodowym.

październik- listopad 2020
„Wprowadzenie dzieci w świat pisma” wg I. Majchrzak.
W naszej grupie pracujemy metodą pani I. Majchrzak w której punktem wyjścia są litery własnych imion dzieci.
Wprowadzenie dzieci w świat pisma rozpoczynamy od aktu inicjacji tj. zaznajomienia dziecka z wyglądem graficznym jego własnego imienia
09.11.2020
„Dbamy o zdrowie z Małym Misiem”
8 listopada obchodzony był Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Dlatego dzieci z naszej grupy własnoręcznie przygotowały sobie zdrowe śniadanie oraz uczyły się zasad zdrowego odżywiania. Wszystkie działania realizowaliśmy w ramach projektu „Dbamy o zdrowie z Małym Misiem”
10.2020
„Mały Miś w świecie wielkiej literatury”- projekt czytelniczy
Nasza grupa uczestniczy w projekcie czytelniczym „Mały mis w świecie wielkiej literatury”
Grupę odwiedził Mis Leon, który uwielbia gdy mu się czyta.
Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła – powiedziała kiedyś Wisława Szymborska. A jeśli czytanie w przedszkolu, to zabawa przednia klasa!
Dlatego Drodzy Rodzice zapraszamy Was do wspólnej zabawy i wspólnego czytania.
Najważniejsze korzyści z czytania dzieciom::
- Budowanie silnej więzi ze swoim dzieckiem – dzięki codziennemu czytaniu, zaspokoisz najważniejszą potrzebę rozwojową swojej pociechy. A to z kolei sprawi, że wyrośnie ona na dojrzałego emocjonalnie człowieka. Więź z rodzicami to fundament na całe życie, szczególnie ważny w czasach ciągłego pośpiechu, pogoni za karierą i pieniędzmi.
- Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych – im więcej książek przeczytasz dziecku, tym więcej pozna i zapamięta nowych słów. A te wspierają procesy myślowe, ułatwiają wyrażanie myśli i uczuć, a przekładając to na praktyczne aspekty życiowe – zapewniają dziecku umiejętność prowadzenia swobodnych i ciekawych rozmów, ułatwiają publiczne wystąpienia i wypowiadanie się w sposób logiczny, ale też bardzo obrazowy.
- Pobudzanie i rozwój wyobraźni – czytając dziecku powodujesz, że przenosi się w wyimaginowany świat i tworzy sobie w głowie obrazy. Pobudza w ten sposób wyobraźnię i pamięć, bo łączy nowe informacje z tymi, które już posiada.
- Rozwój empatii – wyimaginowany świat, w który dziecko przenosi się za każdym razem, gdy mu czytasz, pozwala mu zrozumieć emocje i relacje międzyludzkie. Poznaje wtedy całą gamę uczuć, nazywa je i wie, jak można je wyrażać. Dzięki temu uczy się wrażliwości oraz rozpoznawania i rozumienia emocji kierującymi ludźmi. Na podstawie doświadczeń i błędów popełnianych przez bohaterów książek, uczy się życia i dowiaduje się, jak zachowywać się w sytuacjach, z którymi może się kiedyś zetknąć, i przewiduje następstwa określonych działań czy decyzji.
- Pomoc w trudnych sytuacjach – książka, którą czytasz dziecku, może mieć działanie terapeutyczne. Sytuacje, w których znajdują się bohaterowie, mogą być drogowskazem dla dziecka w momencie, gdy samo napotka na swojej drodze problemy. Czytając, dajesz mu więc gotowe do zastosowania wzorce radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Budowanie poczucia własnej wartości dziecka – kiedy czytasz dziecku, chcąc nie chcąc, musisz się skupić na tej czynności. Dajesz zatem dziecku coś najcenniejszego – swój czas i wyłączną uwagę, a co za tym idzie, możliwość przytulenia się, zadania nurtujących pytań i uzyskania na nie odpowiedzi. Wszystko to pozwala dziecku czuć się ważnym, potrzebnym i kochanym, a to najlepsza podstawa do budowania i wzmacniania poczucia własnej wartości.
- Poszerzanie wiedzy – książki, które czytasz dziecku, przynoszą mu rozległą wiedzę o konkretnych dziedzinach życia, pobudzają jego ciekawość i pozwalają mu rozwijać zainteresowania. Śledzenie akcji i dialogów oraz zależności przyczynowo-skutkowych uczy logicznego myślenia. Ale to nie wszystko – daje także wiedzę o samym sobie i uczy odróżniać dobro od zła. Kształtuje też nawyk zdobywania wiedzy i utrwala go na całe życie.
Kartka dla medyka- projekt organizowany przez Przedszkole z Rzeszowa
06.11.2020
W związku ze zbliżającym się Świętem Narodowym 11 listopada, Krasnoludki wykonały kotyliony….
05.11.2020
Krasnoludki obchodziły ,,Międzynarodowy dzień postaci z bajek”
28.10.2020
Nasza grupa bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie ,,Serdeczna karteczka” , w związku z tym 4-latki wykonały laurki z podziękowaniami dla lekarzy, które zostaną wysłane do Przychodni ,,SALUS” w Siedlcach…
Nasze Krasnoludki uwielbiają zabawy taneczno-ruchowe – zamieszczamy jedną z ich ulubionych małe TGD ,,Góry do góry”
27.10.2020
Praca plastyczna grupowa „Godło Polski”
Zajęcia matematyczne „Rytmy”
Poznajemy Koziołka Matołka
Nasza grupa realizuje projekt edukacyjny ,,Idź Ty lepiej Koziołeczku szukać swego Pacanowa”
Krasnoludki poznały już swojego nowego przyjaciela. Wspólnie wykonaliśmy kącik Koziołka Matołka , który zagościł w naszej sali. Dzieci wykonały również pracę plastyczną…
Bezpieczeństwo na drodze
Omawiając zasady bezpieczeństwa, nasze Krasnoludki wykonały eksperyment barwienia wody za pomocą bibuły.
Następnie zabarwioną wodę wykorzystaliśmy do stworzenia sygnalizatora….
Dzień Kropki połączony z innowacją pedagogiczną ,,Emocja”
Krasnoludki chętnie biorą udział w zajęciach ,,Kodowanie na dywanie„
Grupowa praca plastyczna ,,Brzoza”
Praca plastyczna ,,Jesienne drzewo” , które Krasnoludki wyczarowały za pomocą kapusty 🙂
Zajęcia matematyczne
Zajęcia ,,Warzywo czy owoc?”
Zgodnie z realizacją projektu edukacyjnego ,,Emocja” nasz Krasnoludki nauczyły się migać zwrotów grzecznościowych…
A wolnymi chwilami ćwiczymy technikę wycinania